— Mari Kamaja

Haavisto: Vihreästä taloudesta kasvua ja työtä Suomeen – sähköautoille verohelpotuksia, sähkön pientuotannolle parempi hinta

Vihreä eduskuntaryhmä kokoontuu parhaillaan Oulussa. Kesäkokous etsii ratkaisuja muun muassa siihen, mistä Suomeen saadaan uutta kasvua ja uusia työpaikkoja. Oulussa kysymys on kipeän ajankohtainen, sillä Nokia aikoo vähentää kaupungista jopa 700 työpaikkaa.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekka Haavisto ehdottaa, että Suomen hallitus ottaisi kärkitavoitteekseen vihreän talouden vauhdittamisen. Euroopan komission mukaan juuri vihreillä aloilla on suurin uusien työpaikkojen potentiaali, peräti 20 miljoonaa uutta työpaikkaa tällä vuosikymmenellä.

Ensi keväänä hallituksen taival on puolessa. Vihreät haluaa, että väliarvion yhteydessä laaditaan tuhti toimenpidepaketti vihreän talouden vauhdittamiseksi. Ensimmäiset uudet askeleet tulisi kuitenkin ottaa jo syksyn budjettineuvotteluissa.

– Tavoitteeksi tulee ottaa, että vuoteen 2020 mennessä 100 000 autoa vaihtaa öljystä sähköön. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yksityishenkilöille vain kaksi sähköautoa, joten kannustimia on uusittava. Sähköautot tulee määräajaksi vapauttaa ainakin auto- ja käyttövoimaverosta, Haavisto esittää.

Sähköautot ovat järkevä valinta myös talouden kannalta, sillä suomalaisilla yrityksillä on paljon sähköauto-osaamista. Kotimaiset markkinat auttaisivat suomalaisia yrityksiä ponnistamaan myös kovaa vauhtia kasvaville maailmanmarkkinoille.

Vauhtia pitäisi saada myös sähkön pientuotannon vauhdittamiseen.

– Sähkön pientuottajien tulee saada sähköstä reilumpi korvaus. Uskon, että Suomesta löytyy useita innokkaita sähkön pientuottajia, jos itseltä yli jääneestä sähköstä saa kohtuullisen korvauksen ja byrokratiaa helpotetaan, Haavisto sanoo.

Tämä ja edellinen hallitus ovat tehneet lukuisia päätöksiä, joilla on luotu pohjaa vihreän talouden kasvulle: uusiutuvaa energiaa on vauhditettu syöttötariffilla, kestävää rakentamista uusilla rakennusnormeilla ja liikenneinfrastruktuurissa painopiste on siirtynyt tiehankkeista ratahankkeisiin.

Haavisto on jäsenenä Saksan hallituksen kestävän kehityksen seurantaryhmässä. Saksa on päättänyt luopua ydinvoimaloista vuoteen 2022 mennessä.

- Tämä on Saksan olosuhteissa huikea tavoite, koska siellä on tarkoitus ajaa hiilidioksidipäästöt alas ilman ydinvoimaa. Saksa tulee sen vuoksi olemaan vihreän talouden edelläkävijä Euroopassa, ehkä koko maailmassa. Tähän Saksan talouden suureen muutokseen pitäisi Suomessa kiinnittää enemmän huomiota. Myös suomalaiselle ympäristöteknologialle ja energiansäästön osaamiselle aukeaa aivan uusia vientinäkymiä vihreän talouden kasvun myötä.

Sekä Suomi että Saksa tavoittelevat EU:ssa yhdessä asetettuja päästövähennyksiä ja tavoitteita uusituvan energian tuotantoon, mutta asenne eri maissa vaihtelee.

– Suomessa tavoitteiden rinnalla kulkee huoli kilpailukyvyn heikkenemisestä ja työpaikkojen menettämisestä. Saksassa nähdään paremmin niihin liittyvä valtava mahdollisuus, ja siksi toiminta on eri tasolla. Minusta Suomen kannattaa tässä seurata Saksan tietä, Haavisto sanoo.