— Marja Honkonen

Kiva kunta -päivänä juhlitaan kansalaistoimintaa

Vihreät kunnallisvaaliehdokkaat ja yhdistykset tempaisevat lauantaina 22.9. ympäri Suomen erilaisissa Kiva kunta -tapahtumissa. Tapahtumat vaihtelevat iltaklubeista zumba-tunteihin, kirjankierrätyspisteisiin ja laulukiertueisiin kaupungin palvelukodeissa.

– Kiva kunta -päivänä juhlimme kansalaistoimintaa ja muistutamme, että tulevien kuntapäättäjien täytyy olla kiinni kotikuntansa asukkaiden arjessa. Katukirppikset ja ravintolapäivät synnyttävät positiivista yhteisöllisyyttä, jota ei saa tuhota turhalla byrokratialla, Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö kertoo.

Vihreät on vaatinut, että lähidemokratia kirjattaisiin kuntauudistuksen yhteydessä lakiin. Parhaassa mallissa nykyiset kunnat tai kunnanosat jatkaisivat kuntauudistuksen jälkeen ns. lähikuntina, jotka vastaisivat paikallista asiantuntemusta edellyttävistä tehtävistä. Lähidemokratian toteutumista tukisi se, että asukkaiden epävirallisia yhteenliittymiä kuunneltaisiin nykyistä herkemmällä korvalla.

– Suomi ei toimisi ilman vapaaehtoistyötä. Talkoot ja itsenäinen, kantaaottava liikehdintä ovat nyt uudessa nousussa. Tätä kehitystä täytyy tukea myös kunnissa, Vihreiden varapuheenjohtaja Krista Mikkonen sanoo.

– Avoin ja osallistavan politiikka johtaa parempiin palveluihin ja puhtaampaan ympäristöön. Asukkaat ja aktiivit ovat omien alueidensa parhaita asiantuntijoita, Mikkonen sanoo.

Kiva kunta -päivänä Niinistö vierailee Rauman, Huittisten ja Porin tapahtumissa. Raumalla hän on yleisön tentattavana Kysy ministeriltä -kyselytunnilla, Huittisissa on luvassa paikallisten Vihreiden kampanja-avaus. Päivä huipentuu Porin Vihreiden elävän musiikin ja runojen siivittämään vaalistarttiin.

– Pori saavutti ehdokastavoitteensa komeasti. Kun vihreitä ehdokkaita ympäri Suomen on nyt liki 100 enemmän kuin viimeksi, kelpaa kuntavaaleja kohti suunnata. Yhä useammalla suomalaisella on näissä vaaleissa mahdollisuus äänestää vihreää vaihtoehtoa, Niinistö kiittelee.

Mikkonen puolestaan osallistuu Joensuussa Enon Louhiojalla järjestettävään tilaisuuteen, jossa yhdessä asukkaiden kanssa pohditaan, miten Enosta tehdään parempi paikka asua ja elää.

Kaikkiaan Kiva Kunta -päivänä järjestetään Vihreitä tapahtumia ainakin 17 paikkakunnalla. Tapahtumia kerätään vihreasuomi.fi -karttapalveluun, joka palvelee koko vaalikampanjan ajan.