— Marja Honkonen

Puoluehallitus: Jokainen koululainen ansaitsee puhtaan sisäilman

Vihreiden puoluehallitus vaatii kaikille koululaisille puhdasta hengitysilmaa. Koulujen sisäilmaongelmiin on puututtava väkevästi. Talkoisiin tarvitaan niin valtiota kuin kuntia.

Vihreät sai kuluneen viikon budjettiriihessä neuvoteltua seitsemän miljoonan euron lisäpotin homekoulujen korjaamiseen. Puheenjohtaja Ville Niinistön mukaan lisäys on valtion puolelta hyvä alku.

– Koulujen homeongelmat uhkaavat tuhansien lasten ja nuorten terveyttä. Koulujen korjaaminen paitsi vähentää sairauksia myös luo työpaikkoja ja elvyttää taloutta, Niinistö linjaa.

Vihreiden varapuheenjohtaja, erityisopettaja Timo Juurikkala muistuttaa, että nyt jaetut miljoonat ovat vain osa tarvittavista korjausrahoista.

– Koulujen olojen parantaminen vaatii toimia ja rahaa kunnilta ja kuntien päättäjiltä. Niin lapset kuin opettajatkin ansaitsevat turvallisen ja terveellisen työympäristön, hän sanoo.

Homevaurioita on arvioitu olevan 9–25 prosentissa opetusrakennuksia. Erilaisista sisäilmaongelmista taas on ilmoitettu jopa kahdessa kolmasosassa kouluja, päiväkoteja ja oppilaitoksia.

– Lasten on saatava oppia ja opettajien opettaa turvallisessa ympäristössä. Kuntien velvollisuus on taata tämä – ja sen eteen vihreät kuntapäättäjät aikovat tehdä lujasti töitä, Ville Niinistö sanoo.

– Homeelle altistuminen lisää astman ja muiden hengityssairauksien riskiä. Vaarallinen oppimisympäristö ei saa pilata lapsen tulevaisuutta. Kerran allergisoitunut reagoi myöhemmin yleensä muita herkemmin, Niinistö muistuttaa.

Puoluehallituksen mukaan lasten epäilyt ja oireilu home- ja kosteusvaurioihin liittyen tulee ottaa nykyistä vakavammin.

– Pieni koululainen ei osaa vaatia tutkimuksia tai valittaa oireistaan kuten aikuinen. Sisäilmaongelmista tiedottaminen lapsille ja lasten vanhemmille ontuu usein, Timo Juurikkala sanoo.

– On pohdittava, kaipaako esimerkiksi terveydensuojelulaki päivitystä. Koululaisten, päiväkotilasten ja vanhusten asemaa on tarkasteltava ongelmatilanteissa. Myös rakennusvalvonnan, terveystarkastajien, työsuojelun ja oppilashuollon yhteistyötä pitää lisätä. Tehokas rakennusvalvonta tärkein keino ennaltaehkäistä ongelmat, hän sanoo.