— Marja Honkonen

Vihreä kirje - syyskuu 2012

Tervetuloa lukemaan syksyn ensimmäistä Vihreää kirjettä! Tämän kirjeen pääaiheina ovat lähestyvät kunnallisvaalit sekä pian eduskunnan käsittelyyn tuleva valtion budjetti.

Kirjeen muita aiheita ovat:

Ilmoittaudu ehdokkaaksi nyt!

Kunnallisvaalien ehdokasasettelu päättyy samana päivänä, kun Vihreät avaa valtakunnallisen vaalikampanjansa eli tiistaina 18. syyskuuta. Ehdokaslistojen jättöpäivään saakka ei kannata kuitenkaan pidätellä omaa päätöstä lähteä ehdokkaaksi. Ota siis nyt puhelin käteen ja soita oman yhdistyksesi puheenjohtajalle tai vaalivastaavalle ehdokkuudesta.

Vihreillä listoilla ympäri Suomen on vielä tilaa hyvien palveluiden, avoimuuden ja ympäristön puolustajille. Voit myös vinkata meille sellaisesta ystävästä, työkaverista, sukulaisesta tai naapurista, joka sopisi Vihreiden ehdokkaaksi. Tällä hetkellä vihreitä ehdokkaita on lupautunut mukaan noin 1500. Ainoastaan Helsingissä ehdokaslista on jo täynnä. Mieti siis, löytyisikö hyviä tyyppejä vaikka vanhalta kotipaikkakunnalta tai mökkikunnasta. Vaalivoitto tehdään hyvällä, monipuolisella ja laajalla joukolla ehdokkaita.

Ehdokkaaksi voi ilmoittautua myös verkon kautta www.vihreat.fi/ehdokkaaksi.

Kaveria voit vinkata osoitteessa www.vihreat.fi/ehdokasehdotus.

Budjettiriihi tarjosi työvoittoja

Valtion ensi vuoden budjetti tulee pian eduskunnan käsittelyyn. Budjettiriihessä pantiin toimeen kevään kehysriihen päätöksiä, joita kelpaa kiitellä muun muassa tuloeroja kaventavista veroratkaisuista. On historiallista, että samalla kun valtiontaloutta sopeutetaan miljardikaupalla velkaantumisen pysäyttämiseksi, pystytään samalla tekemään sosiaalisesti oikeudenmukaista veropolitiikkaa ja tärkeitä rakenteellisia uudistuksia työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamiseksi. Tärkeä askel siinä on esimerkiksi luopuminen puolison tulojen vaikutuksesta työmarkkinatukeen.

Muita työvoittoja ovat homekoulujen korjaamiseen saatu seitsemän miljoonan euron lisäraha sekä öljyntorjuntavalmiuden parantaminen.

Riihessä ratkaistiin myös paljon keskustelua herättäneen vanhuspalvelulain kohtalo. Siinä Vihreät tavoitteli ratkaisua, jossa sekä puututaan laitoshoidon epäkohtiin että panostetaan kotihoitoon ja omaishoitoon. Ville Niinistö pitää saatua ratkaisua parempana ja kattavampana kuin julkisessa keskustelussa annetut vaihtoehdot.

– Meille oli tärkeää, että jokaiselle taataan hyvä hoito ja arvokas vanhuus, riippumatta siitä, asuvatko he kotona vai laitoksissa. Kyse on vanhusten ihmisoikeuksista, hän sanoo.

Lisää aiheesta voit lukea Vihreiden verkkosivuilta.

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.