— Marja Honkonen

Vihreä kirje - Villen vaaliterveiset

Tervetuloa lukemaan syyskuun toista Vihreää kirjettä. Tästä kirjeestä voit lukea puheenjohtaja Ville Niinistön vaaliterveiset. Kirjeen muut aiheet ovat:

Hyvät vihreät ystävät,

Kunnallisvaalikampanja on jo vahvasti käynnissä. Olen viime viikkoina kiertänyt eri puolilla Suomea tapaamassa vihreitä paikallistoimijoita ja osallistunut hienoihin vaalitilaisuuksiin. Tunnelma on huikea! Uskon että tällä asenteella teemme merkittävän vaalivoiton. Vaaliteemamme ovat saaneet suomalaisilta hyvän vastaanoton: Ihmisläheinen ja menestyvä kunta on avoin ja ihmisiä osallistava. Palvelut ovat lähellä ja avun saa aina. Ympäristöä vaalitaan kunnan kehittämisessä ja energiasta kaavoitukseen.

Gallupeissa Vihreät on ollut toinen niistä kahdesta puolueesta, joilla on mahdollisuus voittaa näissä vaaleissa. Hyvät luvut pitää kuitenkin tehdä todeksi myös vaalipäivänä. Yhdessä me voimme tehdä Vihreille kaikkien aikojen parhaan vaalituloksen!

Ehdokkaita meillä on näissä kunnallisvaaleissa enemmän kuin koskaan, yhteensä liki 2300. Ehdokasasettelun loppumetreillä monissa kunnissa tehtiin innostava loppukiri, jolla saatiin paljon lisää ehdokkaita. Vihreitä ehdokaslistoja on suuremmassa osassa maata kuin koskaan ennen kunnallisvaaleissa. Jäseniäkin meillä on kaksi kertaa enemmän kuin vielä viime eduskuntavaalien aikaan. Asetelma on siis hieno!

Haluan kannustaa jokaista teistä tekemään töitä innolla seuraavan kuukauden aikana vihreämpien ja parempien kuntien puolesta. Jollet ole itse ehdokkaana, voit osallistua vaalikampanjaan ehdokkaan tukiryhmässä tai paikallisessa vihreässä yhdistyksessä.

Näkemyksemme ennaltaehkäisystä ja varhaisesta puuttumisesta ovat saaneet vastakaikua sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Ihmiset haluavat Vihreiden tavoittelemia mukavampia kuntia, joissa liikkuminen on helpompaa, keskustat sykkivät elämää ja menestystä syntyy ympäristöä kunnioittavasta liiketoiminnasta. Näitä me voimme toteuttaa, kun saamme ihmiset myös vaaleissa äänestämään vihreitä. Meillä on mahdollisuus saada enemmän vihreitä valtuutettuja kuin aikaisemmin ja vihreä vaihtoehto yhä useampiin valtuustoihin.

Uskon, että ihmiset haluavat kuntia, joissa päätöksenteko lähtee asukkaiden tarpeista ja lähidemokratiaa kehitetään. Kunnan on oltava vahva, jotta se voi tarjota vaativat hyvinvointipalvelut laadukkaasti ja yhdenvertaisesti. Samalla haluamme, että kunta on lähellä, jotta arjen palvelut ovat ihmisiä lähellä. Kuntalaiset otetaan mukaan yhteissuunnittelun, kuntalaisäänestysten ja kunnanosahallinnon avulla mukaan päätöksentekoon. Haluamme tehdä lopun siitä, että ihmisiä siirretään terveydenhuollossa jonosta toiseen: Palvelua pitää saada nopeasti ja laadukkaasti. Se on myös kustannustehokkainta.

Tsemppiä kaikille vaalityöhön, uskon että vihreä lumipalloefekti on lähellä syntymistä Pekka Haaviston kampanjan tavoin. Se edellyttää vain sitä, että itse uskomme tekemiseemme, olemme iloisin mielin ottamassa ihmisiä mukaan vihreään työhön ja jaksamme näkyä ja kuulua vaalien alla turuilla ja toreile.

Nähdään vaalikentillä!

Ville Niinistö