— Marja Honkonen

Saavutuksia ja tavoitteita avoimuudessa

Vihreä kunta on avoin ja toivottaa erilaiset ihmiset tervetulleiksi. Päätöksenteon tulee tapahtua avoimesti ja riippumattomasti päivänvalossa. Avoimempi keskustelu on huonojen päätösten pahin vihollinen.

Saavutuksiamme

”Avoin valmistelu ja päätöksenteko”
Oulun vaalipiirin Vihreät

”Yhteistyö pelaa. Kaikki puolueet vihertää!”
Saarijärven Vihreät

”Luottamushenkilöiden sidonnaisuuksien julkistaminen kaupungin nettisivuilla.”
Vantaan Vihreät

”Pekka Haaviston presidenttiehdokkuus on voitto koko Suomen vihreille. Se on merkki siitä, että kyllä vihreiden on mahdollista nousta kokoaan suuremmaksi myös maaseudulla”
Asikkalan Vihreät

”Saimme eka kerran luottamustehtävän palkkioineen. Presidentinvaalien vaalilautakuntien jäsenyys.”
Leppävirran Vihreät

”Leppävirran torille järjestämämme Haaviston kampanjatapahtuma huomioitiin Savon Sanomissa ja kiinnosti yleisöä”
Leppävirran Vihreät

”Tarasoffin talon säilyttämisen puolustaminen”
Loviisan seudun Vihreät

”Vihreiden pitkään vaatima virallinen, tunnin pituinen valtuustoinfo toteutui vihdoin 12.6.2012 ensimmäisen kerran. Mallia on otettu naapurikunnista Ylöjärveltä ja Lempäälästä, missä infotilaisuudella on usean valtuustokauden perinteet”
Nokian vihreät

”Uusi Oulu toteutuu”
Oulun vaalipiirin Vihreät

”Viime vaaleissa Saarijärven vihreillä oli kaikkien aikojen pisin lista ja ääniä tuli niin paljon että saatiin kaksi edustajaa ja lopulta puoleksi kaudeksi jopa Kaupunginhallituspaikka. Presidentinvaaleissa vihreiden ehdokas Pekka Haavisto sai Saarijärveltä ääniä enemmän kuin vihreät ikinä ennen”
Saarijärven Vihreät

”Meillä oli valtuuston nuorin edustaja, joka teki mallikkaasti työtä eri toimielimissä, etenkin hallituksessa tuoden nuorta näkökulmaa asioiden hoitoon. Teimme myös koko joukon valtuustoaloitteita, vihreän arvomaailman mukaisia”.
Saarijärven Vihreät

"Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan puutalon ns. Korolaisen talon suojelupäätös hallinto-oikeudelta 2011”
Ylä-Savon Vihreät

Tavoitteitamme

”Päätöksenteon on oltava avoimempaa ja demokratian toimivampaa. Haluamme Helsinkiin vaaleilla valittavan pormestarin. Kansanäänestyksillä on oltava todellista vaikutusta kunnallispolitiikkaan."
Helsingin Vihreät

”Avoimuuden, suvaitsevaisuuden ja lähidemokratian lisääminen”
Iin Vihreät

”Asukkaiden saaminen mukaan päätöksentekoon jo varhaisessa vaiheessa. Päätöksenteon avoimuus”
Järvenpään Vihreät

”Kuntalaisten osallistamisen ja päätöksenteon avoimuuden lisääminen etenkin kaavoitus- ja metsänhoitohankkeissa”
Loviisan seudun Vihreät

”Alueellisen tasa-arvon toteutumisesta huolehtiminen ja lähidemokratian tukeminen etenkin vanhojen kuntien reunamilla”
Loviisan seudun Vihreät

”Kunnallisen päätöksenteon uudistaminen. Valmistelun läpinäkyvyyttä lisätään kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa. Valtuuston videoituja kokouksia voi seurata reaaliaikaisena netissä”
Mikkelin seudun Vihreät

”Avoimuus päätöksenteossa, lähidemokratia (myös mahdollisissa kuntaiitoksissa. Öppenhet i beslutsfattandet, närdemokrati (också i möjliga kommunsammanslagningar)”
Pietarsaaren Vihreät - De gröna i Jakobstad

”Vihreässä Turussa valta on kaikilla asukkailla. Päättäjien sidonnaisuudet ovat julkisia eikä päätöksiä voi ostaa. Päätöksenteko on avointa ja talous pidetään kurissa.”
Turun Vihreä kunnallisjärjestö

”Kuntaliitosten jälkeen on erityisen tärkeää, että eri puolilla uusia suurkuntia asuvat ihmiset saavat itsensä kuulluiksi. Sastamalassa kuntalaisten ääni on tähän asti otettu todesta aina, kun mielipiteenilmaus on muotoiltu järjestelmälliseksi ja laajaksi kansanliikkeeksi kuten esimerkiksi Äetsän lääkäriaseman yhteydessä syksyllä 2011. Tulevaisuudessa tavoitteena on, että yhdenkin ihmisen mielipide kuullaan eikä vain "kuunnella".
Vihreä Sastamala

”Pääkaupunkiseudun kunnat on yhdistettävä. Ilman yhdistymistä alueiden eriarvoistuminen jatkuu eikä liikennettä saada toimimaan. Samalla tulee turvata lähidemokratia.”
Helsingin Vihreät

”Kunnanvaltuustoon pääsy ja lautakuntapaikat. Jäsenmäärän lisääminen”
Leppävirran Vihreät

”Nokian kaupungin itsenäisyyden turvaaminen kuntauudistustemmellyksessä seutuyhteistyötä tehostamalla ja laajentamalla”