— Marja Honkonen

Timo Keränen: Nukkuvia häiriköimään!

Väsynyt mutta onnellinen. Näin kuvaisin tunnelmiani, kun kahdentoista tunnin ulkosalla odottelun jälkeen pääsin viimein keskiviikkoaamuna äänestämään. Vaikka itselle sopivan ehdokkaan löytäminen ei tällä kertaa tuottanutkaan ongelmia, niin koskaan aikaisemmin en ollut nähnyt tällaista vaivaa käyttääkseni äänioikeuttani.

Oulussa idea yön yli jonotuksesta kypsyi joukoissamme ViNOn ennakkoäänestyskampanjan innoittamana, ja lopulta toteutimme tempauksen kahden nuoren ja kahden hieman varttuneemman yllytyshullun vihreän kunnallisvaaliehdokkaan voimin. Yön aikana touhuamme ihmettelemään tulleet ohikulkijat suhtautuivat hankkeeseemme pääosin positiivisesti. Osa jopa tarjoutui keittämään meille kahvia lämmikkeeksi yötä varten.

Olimme jopa niin taitavia, että onnistuimme makuupusseissa nukkuessammekin häiriköimään, tai ainakin näin tilannetta tarkastamaan tullut poliisipartio kertoi jonkun heille ilmoittaneen. Emme ilmeisesti kuitenkaan aiheuttaneet liikaa pahennusta, sillä ystävälliset poliisit antoivat meidän jatkaa tempaustamme.

Meillä vihreällä vaaliväellä on nyt edessämme kova työ hieman ”häiriköidä” kannattajiamme, jotta he todellakin käyvät äänestämässä, eivätkä jää vain nukkumaan. Jos pieni tempauksemme inspiroi yhtäkin vihreää kampanjoijaa tai äänestäjää, niin silloin kylmän ja väsymyksen uhmaaminen oli täysin sen arvoista. Aivan lopuksi haluaisin kiittää jonotustovereitani Eija Annalaa, Mirja Mustapirttiä ja Kari Viholaista.

Timo Keränen

Kirjoittaja on oululainen kunnallisvaaliehdokas.