— Marja Honkonen

Cronberg: EU on edelleen ulkopolitiikan kakkosketjussa

Euroopan parlamentin ulkoasiainvaliokunnan jäsen Tarja Cronberg (vihr.) moittii EU:ta uskottavan Lähi-idän strategian puuttumisesta. Cronbergin mukaan EU voisi olla avainasemassa alueellisen ratkaisun löytämiseksi. Hän korostaa Lähi-idän tilanteen kriittisyyttä ja tarvetta luoda pysyvä rauha alueelle.

Cronbergin mukaan EU jääkin ulkopolitiikan toimijana Yhdysvaltojen ja yksittäisten maiden varjoon. Hän puhui aiheesta tänään sunnuntaina Vihreiden valtuuskunnan kokouksessa Helsingissä.

– EU:n ulkosuhteiden korkea edustaja Catherine Ashton puhuu kyllä Lähi-idän suhteen kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta, mutta selkeät tavoitteet puuttuvat. Kyseessä on hankala mosaiikki. Esimerkiksi Ranska ja Italia ovat ennättäneet tunnustaa Syyrian opposition Syyrian viralliseksi edustajaksi. Iranin sanktioissa britit kulkivat muita edellä. EU:n yhtenäisyyden puute Lähi-idän suhteissa halvaannuttaa unionin vaikutusvaltaa, Cronberg korostaa.

Cronbergin mukaan EU:n yhteisen ulkopolitiikan vahvistaminen ja Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman jatkokausi antaisivat uuden mahdollisuuden ratkaista Lähi-idän tilanne.

– Mutta se ei onnistu, jos unionin toimintaa leimaavat jäsenmaiden irtiotot, Cronberg sanoo.

Hän korostaa, että erityisesti pienillä mailla on intressit EU:n vahvaan ulkopolitiikkaan. Muuten isot maat sanelevat linjan ilman keskustelua.

– Valitettavasti EU on edelleen ulkopolitiikassa enemmänkin kakkosketjun toimija. Suomella on kiinnostava rooli, jos ja toivottavasti kun YK:n Helsingin kokous joukkotuhoasevapaasta Lähi-idästä toteutuu. Sillä on merkitystä myös laajemman luottamuksen rakentajana maiden välillä, Cronberg lisää.

Vihreä valtuuskunta on koolla Helsingissä 24.–25.11.2012.