— Mari Kamaja

Niinistö valtuuskunnassa: Ryhmäkanne mahdolliseksi myös ympäristörikoksesta

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö käsitteli lauantaina valtuuskuntapuheessaan ympäristönministeriön ajankohtaisia, polttavia kysymyksiä. Talvivaaran ympäristökatastrofista Niinistö nosti esiin onnettomuuden oikeudelliset seuraamukset. Hallitus on päättänyt tukea kainuulaisia oikeusavun saamisessa.

- Se on oikein. Näitä ihmisiä on aikanaan johdettu harhaan kaivoshanketta suunnitellessa. Nyt meidän on tehtävä kaikkemme heitä auttaaksemme. Tavallisia ihmisiä on autettava suuryrityksen saattamiseksi vastuuseen aiheuttamistaan vahingoista, Niinistö sanoi.

Niinistö ehdotti, että ryhmäkanne ulotettaisiin koskemaan myös ympäristörikoksia.

- Suomessa ei ole mahdollista nostaa ryhmäkannetta ympäristörikoksesta. Se poistettiin aikanaan työryhmän esityksestä, kun ryhmäkanne säädettiin mahdolliseksi. Tämä epäkohta on muutettava, Niinistö sanoi.

Parhaillaan lausuntokierroksella on ympäristönsuojelulain kokonaisuudistus. Tähän uudistukseen mukaan otetaan Talvivaara-selvitysten opetukset. Myös muiden ministeriöiden lainsäädäntö ja ohjeistus käydään eri viranomaisten yhteistyönä läpi. Kaikille kaivoksille tehdään stressitestit. Viranomaisten resursseja on jo lisätty.

- Jos lakeja on muutettava, niitä muutetaan. Jos ympäristöhallinnon toimintaa on parannettava, sitä parannetaan, Niinistö linjasi.

Niinistö sanoi halunneensa ympäristöministerinä korostaa, että ympäristöministeriö on tulevaisuusministeriö. Vihreät edellytti hallitusneuvotteluissa, että puolue saa ympäristöministerin salkun.

- Viimeiset puolitoista vuotta ovat osoittaneet, että se oli oikein. Sillä on merkitystä, mihin suuntaan suomalaista ympäristöpolitiikkaa johdetaan. Julkisen keskustelun sävy on täysin muuttunut, kun olemme rohkeasti nostaneet esille ympäristön pilaamiseen puuttumiseen ja luonnonsuojelun vahvistamisen. Kotimaisista ympäristöongelmista puhutaan nyt enemmän ja luonnonsuojelun merkitys on noussut vahvemmin esille. Olen ollut myös todella ilahtunut erilaisten kansalaisliikkeiden noususta ympäristöongelmiin puuttumiseksi, Niinistö sanoi.

Ensi viikolla alkaa Dohan ympäristökokous. Ilmastokysymykset ovat loistaneet poissaolollaan julkisessa keskustelussa, mutta nyt hieman yllättäen ilmastonmuutosta ja sen valtavia riskejä ovat nostaneet esille suuret taloustoimijat, kuten Maailmanpankki.

- Dohassa ei voida enää jäädä tuloksetta, kuten on käynyt monena vuotena aiemmin. Paikoilleen ei voida jäädä myöskään kotimaassa, Niinistö sanoi.

EU:n tulee nostaa päästövähennystavoitettaan 30 prosenttiin. Suomessa ilmastolaki etenee, ja kotimaisten päästövähennysten on oltava kunnianhimoisia.

Niinistö nosti puheessaan esiin myös iloisia ympäristöuutisia: Luonnonsuojelualueiden hankintaan on käytössä tällä hallituskaudella aiempaa enemmän rahaa ja Etelä-Suomen metsiensuojelu etenee, samoin soiden suojelu. Ensi viikolla julkistetaan, mitkä uuden ehdotukset kansallispuistoiksi menevät jatkovalmisteluun.

Puhe kokonaisuudessaan