— Mari Kamaja

Valtuuskunta hyväksyi demokratiaohjelman

Vihreät haluavat poliitikoille kolmen kauden rotaation

Vihreiden puoluevaltuuskunta hyväksyi sunnuntaina puolueelle demokratiaohjelman, jossa vaaditaan edustuksellisen demokratian rinnalle ja tilalle suoraa ja osallistuvaa demokratiaa. Päätöksenteko pitää saada pois suljetuista kabineteista, avoimeen kansalaiskeskusteluun.

Vihreät esittävät, että valiokuntien ja lautakuntien sekä valtioneuvoston ja EU-ministerineuvoston kokoukset on muutettava avoimiksi sekä streamattava sellaisenaan nettiin.

- Asioista sovitaan käytännössä jo nyt muualla kuin virallisissa toimielimissä. Avoimuus saisi poliitikot perustelemaan päätöksensä julkisesti, sanoo demokratia-aktivisti Erkki Perälä, joka on toiminut vihreiden demokratiatyöryhmän puheenjohtajana.

Vaaleilla valittaville poliitikoille riittäisi tulevaisuudessa kolme kautta. Lisäksi esimerkiksi ministeriksi valittavan kansanedustajan tilalle eduskuntaan tulisi nostaa hänen varakansanedustajansa, eikä vihreiden mallissa sama henkilö voisi lain mukaan toimia yhtä aikaa sekä ministerinä että kunnanvaltuutettuna.

- On tärkeää, ettei valta keskity liiaksi yksille ja samoille henkilöille. Yhteiset pelisäännöt pitäisi saada koskemaan kaikkia puolueita, Perälä sanoo.

Vihreät luottavat siihen, että politiikka kiinnostaa ihmisiä, ja he ovat valmiita vaikuttamaan.

- Ihmiset ovat kiinnostuneita nimenomaan suorista vaikutuskanavista. Jo turkistarhausaloitteeseen kertynyt huikea allekirjoitusvyöry sen kertoo, sanoo vihreiden demokratiatyöryhmän sihteeri, puoluevaltuuskunnan jäsen Ville-Veikko Mastomäki.

Vihreät esittävät myös muun muassa äänioikeusikärajan laskemista 16 ikävuoteen, vaalijärjestelmän muuttamista suhteellisemmaksi sekä sitä, että eurovaaleissa osa mepeistä voitaisiin valita ylikansallisilta listoilta. Vihreät esittävät pormestareita kuntiin, kunnanosavaltuustoja, paikallisbudjetteja ja sitovia kansanäänestyksiä.

- Haluamme siirtää valtaa puolueilta ihmisille, Perälä tiivistää vihreiden linjan.

Demokratiaohjelma kokonaisuudessaan