— Marja Honkonen

Vihreä kirje - joulukuu 2012

Hyvä vihreä, tervetuloa lukemaan joulukuun vihreää kirjettä! Tämän kirjeen aiheina ovat Dohan ilmastoneuvottelut ja Vihreiden tuore demokratiaohjelma.

Kirjeen muut aiheet ovat:

Dohassa pelastetaan ilmastoa

Dohassa Qatarissa neuvotellaan parhaillaan uudesta, kaikkia sitovasta ilmastosopimuksesta. Suomen valtuuskuntaa johtaa ympäristöministeri Ville Niinistö. Myös EU-parlamentaarikko Satu Hassi ja Vihreiden varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen osallistuvat Dohan kokoukseen.

Päivitämme Doha-kuulumisia Vihreiden verkkosivuille osoitteeseen www.vihreat.fi/doha2012. Käy lukemassa Villen, Satun ja Oraksen tuoreimmat kuulumiset neuvottelujen kuluessa!

Demokratiaohjelma vaatii suoraa päätöksentekoa

Vihreiden valtuuskunta hyväksyi juuri demokratiaohjelman (pdf-tiedosto). Ohjelmassa vaaditaan edustuksellisen demokratian rinnalle ja tilalle suoraa ja osallistuvaa demokratiaa. Päätöksenteko pitää saada pois suljetuista kabineteista, avoimeen kansalaiskeskusteluun.

Ohjelmassa linjataan myös päällekkäisistä luottamustoimista. Tavoitteena on, että esimerkiksi ministeriksi valittavan kansanedustajan tilalle eduskuntaan tulisi nostaa hänen varakansanedustajansa, eikä vihreiden mallissa sama henkilö voisi lain mukaan toimia yhtä aikaa sekä ministerinä että kunnanvaltuutettuna.

Eniten on puhuttanut ohjelman linjaus, jonka mukaan vaaleilla valittaville poliitikoille riittäisi tulevaisuudessa kolme kautta. Päätös syntyi valtuuskunnassa äänestyksen jälkeen. Näihin aloitteisiin haastamme muut puolueet mukaan, sillä yksi puolue ei voi yksin alkaa noudattaa tämänkaltaisia sääntöjä. Voit lukea lisää rotaatiosta puoluesihteeri Panu Laturin ja kansanedustaja Tuija Braxin blogeista.

Ohjelmatyöstä ja valtuuskunnan työskentelystä kannattaa muistaa, että jokainen jäsen voi vaikuttaa puolueen ohjelmiin, eivät vain valtuuskunnan jäsenet. Vihreiden jäsen voi tehdä mutosesityksiä kaikkiin puoluevaltuuskunnan ja -hallituksen hyväksymiin ohjelmiin ja linjapapereihin. Muutosesityksiä ei kuitenkaan voi tehdä ohjelmaan, jonka hyväksymisestä on aikaa vähemmän kuin yksi vuosi. Lisätietoa löydät täältä.

Muistutuksena vielä, että puoluetoimisto on joulun aikaan suljettuna 17.12.2012-6.1.2013.

Koko puoluetoimiston väki toivottaa rauhaisaa joulun odotusta!

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.