— Marja Honkonen

Vihreä kirje - marraskuu 2012

Tervetuloa lukemaan marraskuun Vihreää kirjettä. Tämän kirjeen aiheina ovat Talvivaaran ympäristökatastrofi ja seuraavat aiheet:

Talvivaaran ympäristökatastrofi – ei enää koskaan uudelleen!

Talvivaaran nikkelikaivos on ollut jo pitkään murheenkryyni, mutta äskettäin ongelmat kärjistyivät kestämättömälle tasolle. Vuotavasta kipsisakka-altaasta pääsi kaivosalueen ulkopuolisiin vesistöihin valtava määrä jätevettä ennen kuin vuoto saatiin tukittua. Kaivoksen toiminta on herättänyt paljon suuttumusta, mikä ei ole mikään ihme.

Olemme koonneet Vihreiden sivuille tietoa Talvivaarasta ja niistä toimenpiteistä joihin on ryhdytty tai pitää ryhtyä, jotta Talvivaaran ympäristökatastrofin jälkihoito hoidetaan mahdollisimman hyvin ja jotta vastaavaa ei pääse enää koskaan tapahtumaan. Sivuilla on myös kootusti uutisia sekä vihreiden tiedotteita ja blogeja aiheesta.

Vihreä ympäristöministeri Ville Niinistö summasi tilannetta viime viikolla blogissaan Talvivaaran ympäristöongelmat - jo riittää.

- Talvivaaran ympärille on noussut uusi ympäristöliike, joka nostaa esiin ongelmia ja pitää niistä ääntä. Monen näkemys on, että jo riittää. Tunnen samoin. On kestämättömän väärin, että yksi yhtiö toistuvasti pilaa ympäristöä. Se on kestämätöntä kainuulaisten ihmisten ja suomalaisen luonnon kannalta, Ville kirjoittaa blogissa.

Kainuun Ely-keskus on tänään keskiviikkona antanut luvan kaivoksen metallitehtaan käynnistämiseen. Keskuksen mukaan metallien talteenoton käynnistäminen vähentää hallitsemattomien päästöjen riskiä. Tarkemmin aiheeseen voi tutustua Ely-keskuksen sivuilla.

Vihreiden mielestä tärkeää olisi löytää ratkaisut, jotka minimoivat päästöistä ympäristölle koituvan haitan ja jotka varmistavat, että kallis jälkipyykki ei kaadu veronmaksajien maksettavaksi. Kaivoksen ympäristölupa on tulossa uudelleen harkintaan ensi vuoden alkupuolella. Selvää on, että viranomaisten on tuolloin punnittava yhtiön toimintaa hyvin tarkasti.

Meidän on otettava tästä kriisistä opiksi, jottei toista Talvivaaran ympäristökatastrofia tule. Vuodon pitkäaikaiset vaikutukset ympäristöön on selvitettävä. Lisäksi on selvitettävä, mitkä ovat tämän kriisin hallinnolliset ja lainsäädännölliset vaikutukset.

Ympäristöministeriössä on jo tehty paljon sen varmistamiseksi, ettei toista Talvivaaraa enää tule. Lisätietoa löydät Mitä lakeja tulee muuttaa - ja Miten tehostetaan valvontaa -sivuilta.

Hyvää loppusyksyä!

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.