— Marja Honkonen

Vihreät tuomitsevat alkuperäiskansajärjestön toiminnan keskeyttämisen Venäjällä

Suomen, Kanadan, Yhdysvaltain ja Venäjän vihreiden johtajat tuomitsevat Venäjän oikeusministeriön päätöksen keskeyttää Pohjoisten alkuperäiskansojen järjestön (RAIPON, The Russian Association of Indigenous Peoples of the North) toiminta toistaiseksi.

Uskomme, että RAIPONin toiminnan lakkauttaminen liittyy Jamalin niemimaan kaasu- ja öljyesiintymiin, joiden kehittämistä järjestö on vastustanut, vihreät lausuvat. RAIPON edustaa 41 alkuperäiskansaa Venäjän pohjoisosissa ja sillä on pysyvän jäsenen status Arktisessa neuvostossa. Keskiviikon Arktisen neuvoston korkean tason kokouksessa Haaparannassa paikka RAIPONin lipun alla pysyikin tyhjänä.

Arktinen neuvosto on aina näyttänyt hyvää esimerkkiä monenkeskisistä, alkuperäiskansat osallistavista keskusteluista. Emme voi hyväksyä, että Venäjän alkuperäiskansat tällä tavalla suljetaan yhteistyön ulkopuolelle ja teemme kaikkemme, jotta he pääsevät takaisin osallistumaan Arktisen neuvoston työhön.

Vetoamme pohjoisista alueista vastaaviin ministereihimme, erityisesti Arktisen neuvoston uuteen kanadalaispuheenjohtajaan, ministeri Leona Aglukkaqiin, jotta he pyytäisivät Venäjän hallitusta lopettamaan poliittisen ja hallinnollisen painostuksen ja pohjoisten alkuperäiskansojen itsehallintoon puuttumisen, sekä rohkaisisivat RAIPONia ja Venäjän oikeusministeriötä yhteistyötä korostavaan ja molemminpuolisesti kunnioittavaan vuoropuheluun tilanteen selvittämiseksi.

Alexey Kozlov
Venäjän Green Alternative Russia -järjestön puheenjohtaja