— Marja Honkonen

On muutoksen aika

Aika tarkasti kuusi vuotta sitten tein yhden elämäni merkittävimmistä päätöksistä.

Päätin palata Brysselistä Suomeen ja hakea Vihreiden puoluesihteeriksi. Päätös oli iso, mutta se ei ollut vaikea; puoluesihteerin työ on yksi politiikan mielenkiintoisimpia ja samalla haasteellisimpia tehtäviä.

Vihreissä puoluesihteerin kaudet on rajattu kuuteen vuoteen. Mielestäni sääntö on erinomainen. Rotaatiosäännöksiä voi miettiä monelta kannalta, mutta mielestäni on tärkeää, että valta ei keskity eikä kukaan ajattele olevansa korvaamaton. Lisäksi tällöin tietää, milloin on aika alkaa etsiä uusia haasteita.

Itselleni rotaatio olisi tullut täyteen toukokuun puoluekokouksessa. Päätinkin jo ennen kolmannelle kaksivuotiskaudelle ryhtymistäni, että syksyn kunnallisvaalien jälkeen on aika alkaa miettiä, mitä haluan seuraavaksi tehdä. Kun minua kysyttiin Sosten eli Suomen sosiaali ja terveys ry:n järjestöjohtajaksi, päätös oli helppo.

Puoluesihteeriaikanani Vihreillä on ollut sekä hienoja hetkiä että alamäkiä. Vuosi sitten Tavastialla tunnelma oli katossa. Pekka Haavisto pääsi presidentinvaaleissa toiselle kierrokselle. Samanlainen tunnelma oli vuoden 2009 eurovaaleissa aivan ääntenlaskennan lopussa, kun sekä Satu Hassi että Heidi Hautala nousivat europarlamenttiin.

Eduskuntavaaleissa kaksi vuotta sitten tunnelma oli toinen. Olimme lähteneet vaaleihin hyvin odotuksin, mutta tulos oli todellinen pettymys. Vaalien jälkeen monet pohtivat, onko Vihreiden aika ohi. Henki oli maassa ja Vihreiden usko itseensä oli alamaissa.

Mietin itsekin hyvin pitkään, haenko kolmannelle kaudelle puoluesihteeriksi. Olin kuitenkin sitä mieltä, että vaikeina hetkinä tarvitaan vastuunkantoa. Silloin ei voi luovuttaa.

Vaalien jälkeen oli tartuttava toimeen. Tärkeintä oli saada Vihreät uskomaan jälleen itseensä. Oli opittava tehdyistä virheistä mutta muistettava ne asiat, jotka onnistuivat ja ovat ratkaisevia menestykselle. Jäsenmäärämme on kaksinkertaistunut ja kunnallisvaleissa onnistuimme nousemaan eduskuntavaalien syvästä kuopasta.

Olenkin todella tyytyväinen, että päätin jatkaa. Nämä viimeiset kaksi vuotta eivät ole olleet helppoja. Itselleni oli kuitenkin tärkeintä pitää mielessä se, syyllisten etsimisellä ei pääse mihinkään muuhun kuin katkeruuteen ja riitelemiseen. Tärkeämpää onkin etsiä ne asiat, joissa onnistuttiin ja korjata ne asiat, joissa tehtiin virheitä. Katse on pidettävä tulevaisuudessa.

Vihreät ovat hieno puolue täynnä loistavia ihmisiä. Kiitos teille kaikille mainioista vuosista. Enkä onneksi katoa, sillä Euroopan Vihreiden hallituksessa työ jatkuu.

Nöyrästi hienoista vuosista kiittäen,

Panu Laturi