— Marja Honkonen

Vihreä kirje - tammikuu 2013

Hyvä vihreä,

Tervetuloa lukemaan tammikuun Vihreää kirjettä. Tämän kirjeen aiheena ovat kevään uudet tuulet niin politiikassa kuin Vihreiden puoluetoimistolla. Kirjeen muita aiheita ovat:

Panu siirtyy uusiin tehtäviin, Rusto ja Timo ohjaksissa

Vihreiden puoluetoimistolla puhaltavat keväällä muutoksen tuulet, kun jo kolmatta kauttaan puoluesihteerinä palvellut Panu Laturi siirtyy helmikuussa sosiaali- ja terveysalan kattojärjestön Sosten palvelukseen. Liki kuusi vuotta tehtävässään toimineen Laturin mukaan puoluesihteerin työ on yksi politiikan mielenkiintoisimpia ja samalla haasteellisimpia tehtäviä.

– Vihreät ovat hieno puolue täynnä loistavia ihmisiä. Kiitos teille kaikille mainioista vuosista! Enkä onneksi katoa, sillä Euroopan Vihreiden hallituksessa työ jatkuu, Panu lupaa.

Panun läksiäisterveiset voit lukea kokonaisuudessaan täältä. Uusi puoluesihteeri valitaan toukokuussa pidettävässä puoluekokouksessa.

Puoluekokoukseen saakka puoluesihteerin poliittisia tehtäviä hoitaa puheenjohtajisto ja niitä koordinoi varapuheenjohtaja Timo Juurikkala. Poliittisesti kevään huomattavin ”kohokohta” on Juurikkalan mukaan hallituksen puoliväliriihi, jossa linjataan loppukauden painopisteet.

– Rakenteellisia toimia tarvitaan, jotta pahimmat leikkaukset ja verokorotukset voidaan välttää. Esimerkiksi työn, perhe-elämän ja sosiaaliturvan yhteensovittamisessa on paljon tekemistä – askelia perustulon suuntaan tarvitaan. Itse pohtisin myös eläkeiän nostamista, Juurikkala kertoo.

Hänen mukaansa perattavaa ja tehtävää löytyy myös vihreän talouden edistämisessä, ympäristölle haitallisten tukien poistamisessa sekä pian valmistuvassa ilmasto- ja energiastrategiassa, jonka toteuttamiseen Juurikkala perää kunnianhimoa. Kevään aikana listoille ilmestyvät myös ilmastolain valmistelu sekä moninaiset kuntakentän uudistukset, joita pitää koordinoida nykyistä paremmin.

– Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus, valtionosuusuudistus, kuntarakennelaki, uusien kuntien tehtävät... Tämän pirunnyrkin hallinto on vaikeaa, mutta välttämätöntä, Juurikkala luettelee.

Organisaation johtamisessa vastuun ottaa puoluesihteerin sijaisena pitkänlinjan puolueduunari Risto ”Rusto” Kankaanpää. Rusto ennustaa keväästä kiireistä, vaikka vaaleja ei olekaan näköpiirissä.

– Puoluetoimistolla keskitytään keväällä puoluekokoukseen liittyviin järjestelyihin sekä uusien valtuutettujen ja muiden luottamushenkilöiden koulutukseen. Toimiston henkilökunta vähenee keväällä kolmella: Panun lisäksi toimistopäällikkö Tiina Elo jää toimivapaalle ja kampanjapäällikkö Kirsi Syväri vanhempainlomalle, Kankaanpää kertoo.

Tarkemmin puoluetoimiston kevätkuulumisista voi lukea täältä.

Seuraavan jäsenkirjeen saat postiisi helmikuun lopulla. Kirjeessä käsitellään muun muassa jäsenkyselyn tuloksia.

Iloista kevään alkua!

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.