— Mari Kamaja

Osmo Soininvaara ryhmäpuheessa: Tarvitsemme isoja uudistuksia, jotka vähentävät menoja ja nostavat työllisyyttä

Vihreiden mielestä kevään kehysriihessä tulee sopia sopia valtiontalouden tasapainottamisesta pitkällä aikavälillä, ei niinkään säästöistä tässä hetkessä.

- On toisaalta sovittava verojen korotuksista ja säästöistä, jotka toteutetaan suhdanteiden elpyessä, ja toisaalta päätettävä suurista rakenteellisista korjauksista, jotka vähentävät menoja ja nostavat työllisyyttä, kansanedustaja Osmo Soininvaara sanoi Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa.

Soininvaaran luettelemat tavoitteet ovat tuttuja: On saatava eläkkeellesiirtymisikää nousemaan. On vähennettävä rakenteellista työttömyyttä edistämällä työn ja sosiaaliturvan yhteensovitusta. On perattava sääntöjä, jotka kannustavat työnantajia karttamaan työnhakijoita, joihin liittyy äitiyden, sairastelun tai työkyvyttömyyden riski. On edistettävä nuorten nopeampaa valmistumista opinnoista. On vietävä loppuun kuntauudistus pitäen mielessä, että kansantaloudellisesti kalleimmat kuntarakenteen ongelmat koskevat kasvavilla kaupunkiseuduilla tapahtuvaa osaoptimointia.

Suomen teollisuus on vakavan rakennemuutoksen edessä. Jotkut alat supistuvat ja toiset nousevat tilalle.

- Välikysyjät keskittyvät supistuviin aloihin. Presidentti Niinistön puheessa täällä eduskunnassa oli eteenpäin katsovampi ote hänen mainostaessaan Saksan energiapolitiikan käännöksen tuomia uusia työtilaisuuksia, Soininvaara sanoi.

- Lobbareita ei pidä aina uskoa. Rauman paperikoneen sulkemisella ei ole mitään tekemistä windfall-veron kanssa. UPM-Kymmenestä on tullut sähköyhtiö, jolla on kalliina harrastuksena paperin valmistus, hän mainitsi.

Puhe kokonaisuudessaan