— Pekka Haavisto

Pekka Haavisto turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta: Vihreät huolissaan huoltovarmuudesta

Suomi käsittelee vuoden 2013 turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa tilanteessa, jossa meihin ei kohdistu välitöntä turvallisuusuhkaa mistään ilmansuunnasta. Valitettavasti myös erilaiset ympäristökriisit ja – onnettomuudet lisäävät yhteiskunnan haavoittuvuutta.

Meidän on sekä taisteltava kasvavia ympäristöuhkia, kuten ilmastonmuutosta vastaan, että lisättävä varautumistamme ääriolosuhteista selviämiseen. Kansakunnan huoltovarmuuden kehittäminen ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaaminen on siinä keskeisellä sijalla.

- Kaikissa olosuhteissa pitää voida turvata kansalaisten perustarpeet – olemme riippuvaisia polttoaineesta, sähköstä, lämmöstä, elintarvikkeista. Vuosi sitten nähtiin talvimyrsky, ja kun sähköt olivat poikki, kännykät ja tietokoneet mykkinä, juomavesi vähissä, lääkkeet lopussa ja puut kaatuneet autotien päälle, nähtiin hyvä esimerkki siitä miten haavoittuvia nykyisessä yhteiskunnassa olemme, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekka Haavisto muistutti ryhmäpuheenvuorossa.

- Puhuttaessa uhkakuvien muutoksista ja uusista uhista, yksi perinteinen asia helposti unohtuu. Se on maan huoltovarmuudesta huolehtiminen. Itämeren sulkeutuessa merenkululta Suomi jää saareksi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa