— Marja Honkonen

Kehysriihestä ratkaisuja vihreään teollisuuspolitiikkaan sekä puhtaampaan Suomeen

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö käsitteli lauantaina poliittisessa katsauksessaan puoluehallitukselle lähitulevaisuuden tärkeitä talousratkaisuja. Hallituksen kehysriihi kokoontuu ensi viikolla ratkomaan kysymyksiä Suomen talouspolitiikasta.

Niinistö visioi puheessaan Vihreää teollisuuspolitiikkaa. Vihreää ja edistyksellistä teollisuuspolitiikkaa on se, että meillä on rohkeutta tukea vanhoja yrityksiä uudistumaan, mutta samalla panostaa myös uusiin kasvuyrityksiin.

- Teollisuuspolitiikka ei kuulu ainoastaan niille, jotka haluavat jääräpäisesti pitää kiinni vanhasta, vaikka maailma ympärillä muuttuu. Meidän pitää uskaltaa katsoa eteenpäin ja tehdä ratkaisuja, joilla menestytään myös tulevaisuudessa, Ville Niinistö sanoi.

- Uudet teollisuuden haarat ja uudet teolliset tuotteet syntyvät usein vanhan ytimen ympärille, kuten esimerkiksi Kemiran tai Wärtsilän tapauksissa. Siksi vanhaa ei pidä hylätä, vaikka katsommekin tulevaisuuteen. Ympäristöteknologialla, korkeammalla jalostusasteella, älyllä ja teollista osaamista tukevilla palveluluilla saadaan uutta menestystä teollisuuteen.

Kehysriihessä edessä on väistämättä vaikeita talouspäätöksiä. Vihreät haluaa rakenteellisten uudistusten lisäksi perata ympäristölle haitallisia tukia. Niistä olisi löydettävissä valtiontaloudelle merkittäviä säästöjä. Niinistö otti puheessaan esimerkin autoeduista.

- Jos yritys tarjoaa vuorineuvokselle vapaan autoedun, vuorineuvos ei maksa autoilustaan itse senttiäkään, mutta valtio menettää noin 5 000 euroa verotuloja. Kokonaisuudessaan vapaaseen autoetuun käytetään 400 miljoonaa euroa vuosittain. Jos kyseinen vuorineuvos saa yritykseltään myös ilmaisen parkkipaikan parkkihallista, se lisää valtion veronmenetystä vielä 2 000 euroa vuodessa.

- Valtio käyttää verorahoja autoilun tukemiseen vuosittain lähes kolme miljardia. Se on kaksi kertaa enemmän kuin lapsilisiin käytetään. Tässä systeemissä ei ole järkeä: valtion autoiluun osoittamat tuet valuvat isolta osin hyvätuloisten taskuun, Niinistö sanoi.

Kehysriihestä odotetaan myös mittavaa asuntopoliittista pakettia. Asuntotilanne pääkaupunkiseudulla vaatii pikaisia toimia.

- Kohtuuhintaiseen asumiseen tie kulkee monta reittiä. Tarvitaan lisää asuntorakentamista: kaikkea rakentamista. Mutta erityisesti tarvitaan uutta ARA-tuettua vuokra-asuntotuotantoa. Samalla on ratkottava asumistuen ja työnteon välisiä kannustinloukkuja esimerkiksi asumistuen suojaosalla, jotta töihin pääsisi helpommin myös kalliin asumisen alueille, kuten pääkaupunkiseudulla, Niinistö sanoi.

Niinistö peräänkuulutti sekä kunnilta että valtiolta terästäytymistä maapolitiikkaan ja kaavoituksen vauhdittamista. Helpotuksia voitaisiin etsiä myös väljentämällä autopaikkanormeja sekä erottamalla autopaikkojen kustannukset asuntojen hinnoista. Vahtia rakentamiseen saisi myös edistämällä ryhmärakentamista ja ryhmärakennuttamista sekä harkitsemalla esimerkiksi käynnistysavustusta.