— Marja Honkonen

Vihreä kirje - maaliskuu 2013

Tervetuloa lukemaan maaliskuun Vihreää kirjettä! Tästä kirjeestä voit lukea Vihreiden puheenjohtajan Ville Niinistön terveiset kehysriihen tiimoilta sekä muista ajankohtaisista asioista. Kirjeen muita aiheita ovat:

Hyvät vihreät ystävät,

Takana on melkoinen uutisviikko. Olemme kokeneet demokratian ja tasa-arvon juhlahetken, kun kansalaisaloite tasa-arvoisen avioliittolain puolesta sai heti ensimmäisenä päivänä allekirjoitusten vyöryn. Hyviä uutisia tuli myös eilisestä hallituksen kehysriihestä, jossa saimme eteenpäin hyviä, vihreitä linjauksia. Ikävämpää on ollut se, että Heidi Hautala on ollut kohun keskellä reilun viikon ajan.

Alkuun hieman kehysriihen saavutuksista. Saimme eilen aikaan vihreitä linjauksia, jotka edistävät kestävää kasvua ja parantavat yritystoiminnan kannustavuutta, mutta myös lisäävät työnteon kannattavuutta ja parantavat pienituloisten asemaa. Vaikka yritysverouudistus oli joiltakin osin anteliaampi erityisesti varakkaimmilla yrittäjille kuin olisimme halunneet, oli se järkevä kokonaisuus yritysten kasvun ja veropohjan vahvistamiseksi, kun samalla verovähennyksiä ja yritystukia poistettiin. Näitä ratkaisuja olen avannut tarkemmin eilisessä blogikirjoituksessani.

Kehysratkaisussa oli tärkeää, että veroratkaisujen ja kasvupanostusten lisäksi huolehdittiin sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Ratkaisuja tehtiin muun muassa asumistukeen, työtulovähennykseen, asuntopolitiikkaan ja opintotukeen sekä maahanmuuttajien kotouttamiseen ja työllistymiseen. Nämä vain muutamia hyviä päätöksiä mainitakseni. Ympäristöministeriö sai lisärahaa vaativien valtakunnallisten ympäristötehtävien paremmaksi järjestämiseksi mahdollisesti uudella ohjausyksiköllä, kehitysyhteistyöhön luvattiin kaikki päästöoikeuksien huutokaupan tuotto, mahdollisesti satoja miljoonia euroja vuodessa, joskin samalla kehys hieman supistui.

Mitä tulee työhön tasa-arvoisen avioliittolain puolesta, niin nyt suomalaisten ääni tasa-arvon puolesta kuuluu niin lujaa, että se on pakko kuulla myös eduskunnassa. On upeaa, että jo yli 130 000 suomalaista on tähän mennessä allekirjoittanut aloitteen, ja lisää kannattajia ropisee koko ajan.

Kansalaisaloitteella suomalaiset osoittavat, että ovat edistyksellisempiä kuin kansanedustajansa. Mielipidemittauksetkin sen ovat kertoneet, että enemmistö suomalaisista kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia.

Rakkaus ja tasa-arvo kuuluvat kaikille, ja jokaisen ihmisen on oltava yhdenvertainen lain edessä. Kannustan kaikkia vihreitä allekirjoittamaan kansalaisaloitteen ja toimimaan sen puolesta. Aloitteen voit allekirjoittaa täällä.

Vaikeampi paikka kuluneella viikolla on ollut Heidi Hautalan ympärillä pyörinyt mediakohu. Tämä on varmasti ollut haastavaa myös kaikille vihreille toimijoillemme ympäri Suomen. Asiaa on käsitelty perinpohjaisesti.

Heidin ero harmaan talouden vastaisesta ministeriryhmästä osoitti nöyryyttä siinä, että hän koki virheen vakavaksi ja halusi että se ei jätä säröä työhömme harmaan talouden torjunnassa. Heidi on pyytänyt anteeksi, tuonut kaikki faktat julkisuuteen, toiminut avoimesti ja pyrkinyt korjaamaan tekemänsä virheet. Näillä edellytyksillä olemme katsoneet, että Heidillä on puoluejohdon tuki, ja hän voi jatkaa ministerinä. Heidi on itse kertonut tapahtuneesta blogeissaan. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Oman elämän virheistä vastuu kannetaan ensisijaisesti lain edessä.

Selvää on, että tämä on aiheuttanut Vihreille kolhun. Se ei kuitenkaan saa lopettaa tärkeää työtä harmaan talouden torjumiseksi, muista tavoitteistamme puhumattakaan. Vihreät ovat aina tavoitelleet oikeudenmukaisuutta ja kestävämpää yhteiskuntaa poliittisessa päätöksenteossa. Hyvään yhteiskuntaan kuuluu myös anteeksianto.

Toivotan kaikille aurinkoista kevättä sekä voimia ja intoa toimia vihreämmän Suomen puolesta. Yhdessä me voimme ottaa askelia kohti parempaa maailmaa!

Lämpimin terveisin,

Ville Niinistö

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.