— Marja Honkonen

Haavisto: Avoimiin valiokuntiin tartuttava nyt!

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb (kok.) esitti viikonloppuna, että valiokuntien kokousten tulisi lähtökohtaisesti olla kaikkien seurattavissa.

Vihreät ovat demokratiaohjelmassaan vaatineet ensivaiheessa muun muassa valiokuntien asiantuntijakuulemisten avaamista sekä asiakirjojen julkistamista.

Vihreät kannattavat eduskunnan valiokuntien työn avaamista suurelle yleisölle.

- Suurissa ja yleistä mielenkiintoa herättävissä aiheissa asiantuntijakuulemisten tulisi lähtökohtaisesti olla avoimia. Avoimia asiantuntijakuulemisia järjestetään eduskunnassa jo nyt: esimerkiksi eurokriisin yhteydessä eduskunnan suuressa valiokunnassa on järjestetty avoimia kuulemisia, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekka Haavisto sanoo.

Asiantuntijoiden kirjallisten lausuntojen lisäksi kansalaisten, median ja järjestöjen olisi hyödyllistä kuulla myös asiantuntijoiden vastaukset kansanedustajien kysymyksiin sekä näkemykset muiden asiantuntijoiden lausunnoista.

Valiokuntien avaaminen edistäisi yhteiskunnallista keskustelua ja lisäisi kansalaisten ymmärrystä päätöksenteon perusteista. Pidemmällä aikavälillä olisi syytä harkita kaikkien valiokunnan kokousten avaamista suorien verkkolähetysten avulla, kuten Euroopan parlamentissa jo tehdään.

- Kansalaisaloite on hyvä esimerkki siitä, kuinka myös edustuksellista demokratiaa voidaan päivittää uuteen aikaan sopivaksi. Kansalaisaloitteiden tultua osaksi eduskunnan työtä täyty aloitteen tekijöillä olla oikeus seurata millaisen kohtelun aloitteet saavat eduskunnan eri valiokunnissa. Tämänkin vuoksi valiokuntatyöskentelyn avaaminen on tärkeää. Toivomme, että eduskunnan puhemiesneuvosto ryhtyy pohtimaan valiokuntatyön avaamista kansalaisille, Pekka Haavisto päättää.