— Marja Honkonen

Cronberg: Turvallisuutta voidaan lisätä puolustusmenoja vähentämällä

Suomen turvallisuuden näkökulmasta oikea kysymys ei ole ”Nato – kyllä vai ei?” Oikea kysymys kuuluu ”Nato vai Eurooppa?” Vastauksen pitää olla Eurooppa. Näin painotti Euroopan parlamentin jäsen Tarja Cronberg Vihreiden puoluekokouksessa lauantaina pitämässään puheessa.

Suomi kamppailee koko muun Euroopan mukana sen kysymyksen kanssa, miten turvata uskottava oma puolustus samaan aikaan, kun puolustusmenoja on jatkuvasti leikattava.

- EU:n on nyt katsottava puolustustilannettaan kokonaisuutena sen sijaan, että kaikki etsivät ratkaisuja yksin. Eurooppalaisen puolustusyhteistyön avulla nykyresurssit saataisiin tehokkaampaan käyttöön ilman, että puolustusmenot kasvaisivat. Myös Suomessa tästä vaihtoehdosta pitäisi ryhtyä käymään todellista keskustelua, parlamentin turvallisuus- ja puolustuspolitiikan alivaliokunnassa vihreiden toimintaa vetävä Cronberg totesi.

- Euroopan maille yhteistyön pitäisi olla kilpailukykyinen vaihtoehto verrattuna Natoon, joka vaatii jäseniään kasvattamaan puolustusmenonsa kahteen prosenttiin bruttokansantuotteesta, laskee Cronberg.

Kansallisvaltioiden tekemistä puolustusleikkauksista huolimatta EU:lla on Cronbergin mukaan valtava määrä resursseja. EU:lla on maailman toiseksi suurin armeija, 1,6 miljoonaa sotilasta. Lisäksi EU-maat käyttävät yhteensä 180 miljardia euroa puolustukseen vuosittain. Se on vain noin kolmannes Yhdysvaltojen budjetista, mutta suunnilleen yhtä suuri kuin Kiinan, Japanin ja Venäjän puolustusbudjetit yhteensä.

- Kyse on vain siitä, miten näitä voimavaroja voitaisiin käyttää yhdessä ja mihin ne suunnataan, painottaa Cronberg.

Eurooppalaisesta puolustusyhteistyöstä sovittiin jo Lissabonin sopimuksessa 2009. Silti seuraavan 10 vuoden aikana Eurooppaan on tarkoitus tilalta esimerkiksi 20 eri mallin panssarivaunuja ja 7 eri tyyppiä taisteluhelikoptereita.

- Tämä on aivan järjetöntä. Resurssien yhteiskäytön ja jakamisen avulla voisimme sekä vähentää puolustusmenoja että lisätä Euroopan turvallisuutta, moittii Cronberg.

EU-huippukokous käsittelee EU:n yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa joulukuussa 2013 — ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008.

Koko puhe on luettavissa täällä.