— Marja Honkonen

Haavisto: Eurooppa tarvitsee uutta suuntaa

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekka Haavisto etsisi Euroopalle uutta suuntaa sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vihreästä taloudesta.

– Eurooppa on muuttumassa osattomuuden ja turvattomuuden Euroopaksi. Etelä-Euroopan nuorisotyöttömyys, ruokajonot, lakot, mellakkapoliisien rivistöt ovat ehkä jääneet meille vielä etäisiksi. Tukholman lähiöiden tunnelmat sen sijaan eivät. Euroopan etelää ja pohjoista koskettavat nyt yhteiset ongelmat, Haavisto sanoi puoluekokouspuheessaan.

Usko parempiin aikoihin on koetuksella myös kotimaassa.

– Suomessa turvattomuuden tunne kasvaa nyt niilläkin, joilla on sekä koulutus että työpaikka. Taloutemme rakenteet toimivat hyvinä päivinä, mutta vientivetoinen Suomi seisahtuu helposti, jos maailma sen ympärillä kriisiytyy. Koko syksyn 2012 seurasimme katkeamatonta yt-neuvottelujen virtaa. Moni suomalainen kokee nyt epävarmuutta tulevaisuuden edessä, Haavisto sanoi.

Haavisto muistuttaa, että hyvä kansantalous huolehtii kaikista kansalaisistaan.

– Kun katsomme Euroopan nuorison tilannetta, ymmärrämme, miten tärkeää täällä on nyt pitää myös nuoret mukana yhteiskunnassa. Nuorisotakuu on oikea askel tähän suuntaan. Euroopan unioni on rakentamassa Euroopan laajuista nuorisotakuuta. Me vihreät kannatamme sitä. Haluamme, että tämä maanosa säilyy ihmisarvoisena ja oikeudenmukaisena maanosana kaikille, Haavisto sanoi.

Positiivisia talousnäkymiä Haavisto etsisi panostamalla vihreään talouteen. Siinä Suomi voisi olla mallimaa.

– Meidän teollisuudellamme on kaikki edellytykset tehdä energiatehokkuudesta ja ympäristön kunnioittamisesta käyntikortti maailmalla, Haavisto sanoi.

Haaviston mukaan teollisuus ja ympäristönsuojelu ovat kuin vanha kärttyisä aviopari, joka erottamattomasti kuuluu yhteen.

– Edistykselliset ympäristömääräykset pakottavat yritykset innovoimaan, kehittämään uutta, tulemaan oman alansa ympäristönsuojelun markkinajohtajiksi. Kilpailukykyä eivät vaaranna tiukat ympäristönormit, vaan ympäristönsuojelun takapajulaan hankkiutuminen.

Haaviston mielestä Vihreiden pitää olla teollisuuden ja työllisyyden puolue.

– Meidän visiomme teollisuuden tulevaisuudesta on korkean teknologian ympäristöystävällinen tuotanto, osana vihreää taloutta. Katsoessamme Yhdysvalloissa, Saksassa tai Etelä-Koreassa käytävää keskustelua vihreästä taloudesta tiedämme, että emme ole tässä asiassa huonossa seurassa. Eurooppa tarvitsee nyt uutta suuntaa, positiivisia esimerkkejä. Vihreän talouden Suomi voi olla sellainen.

Koko puhe on luettavissa kokonaisuudessaan täällä.