— Marja Honkonen

Hautala: Kehitysavun 0,7-tavoitteeseen on palattava

Kehitysministeri Heidi Hautala toivoo, että hallitus palaisi ensi vuoden kehysriihessä 0,7 prosentin kansainväliseen sitoumukseen kehitysavun tasosta. Hautala arvioi Vihreiden puoluekokouksessa pitämässään puheessa Vihreiden hallituskautta.

– Vaikka hallitus leikkasi kehyksessä kehitysavun budjettirahoitusta vuosina 2015–2017 noin 90 miljoonalla eurolla, yhdessä Ville Niinistön kanssa olemme torjuneet satojen miljoonien meille esitetyt lisäleikkaukset. Jotta saavutamme kansainvälisen sitoumuksemme 0,7 prosentin, on ensi vuoden kehysriihessä kehitysavun tasoon erityisesti vuonna 2015 palattava, Hautala sanoi.

Hautala pitää tärkeänä myös sitä, että jo nyt kaikki hallituskaudella saatavat päästöhuutokauppatulot ohjataan kokonaan ja viipymättä kehitysyhteistyöhön ja sen osana kansainväliseen ilmastorahoitukseen. Tässä on otettu ensimmäinen tärkeä ja hieno askel: eduskunnalle juuri annettuun lisäbudjettiin sisältyy ensimmäinen erä, tällä kertaa 32 miljoonaa.

Hautala arvioi Vihreiden onnistuneen hallituksessa muun muassa siinä, että kehityspolitiikkaa uudistettu vihreämpään suuntaan: inhimillinen kehitys on nostettu takaisin keskiöön, luontoa ja ympäristöä unohtamatta. Hän toivoo kehityspoliittisten tavoitteiden läpäisevän kaikki politiikan alat.

– Tilanteessa, jossa perinteinen kehitysrahoitus ei millään riitä poistamaan maailmasta köyhyyttä ja vastaamaan globaaleihin haasteisiin kuten ilmastonmuutokseen, on tärkeää lisätä muilla politiikanaloilla ymmärrystä niiden kehitysvaikutuksista. Ilman tällaista synergiaa kehitysmaat eivät ikinä pääse irti apuriippuvuudesta, joka on julkilausuttu tavoitteemme, Hautala sanoi.

Hautalan mukaan Vihreiden vaikutusvalta on hallituksessa kokoaan suurempi.

– Usein olemme olleet muovaamassa ratkaisua, kun varsinkin kahdella suurella hallituspuolueella on ollut vaikeuksia sopia.

Hallitukselta Hautala toivoi myös valmiutta sopia pelottomasti vaikeistakin tulevaisuuskysymyksistä – kuten eläkeiästä – ammattiliittoja ja työantajajärjestöjä kuunnellen.

– Uskon, että suomalaiset arvostaisivat sitä, että hallitus valmistelee päätöksensä avoimesti, kaikkia kuunnellen, mutta tekee ratkaisunsa itsenäisesti. Päätösten lykkääminen on vain vastuun raukkamaista siirtämistä tuleville sukupolville ja aivan konkreettisesti seuraaville päättäjille, Hautala sanoi.

Koko puhe on luettavissa osoitteessa: http://www.vihreat.fi/tiedotteet/heidi-hautalan-puhe-vihreiden-puoluekokouksessa-2652013