— Marja Honkonen

Vihreä kirje - kesäkuu 2013

Tervetuloa lukemaan kesäkuun Vihreää kirjettä! Tämän kirjeen aiheena ovat eduskuntaryhmän uuden puheenjohtajan Oras Tynkkysen terveiset. Oras, Outi Alanko-Kahiluoto sekä Jani Toivola valittiin vast'ikääneduskuntaryhmän johtoon.

Kirjeen muita aiheita ovat:

Vaisuja rettelöitsijöitä

Demokratiaan kuuluu vallanpitäjien arviointi ja arvostelu. Se pakottaa päättäjät katsomaan peiliin. Välillä peili muistuttaa kuitenkin enemmän huvipuiston peilitaloa.

Espoon puoluekokouksessa Ville Niinistö peräänkuulutti hallituskumppaneilta vahvempaa tukea ympäristönsuojelulle. Osa tulkitsi vaatimuksen rettelöimiseksi.

Seuraavana päivänä törmäsin torilla kokeneeseen toimittajaan. Hän arvosteli vihreitä vaisuudesta.

Siis vaisuja rettelöitsijöitä?

Tämä ei ole toki ensimmäinen kerta, kun meitä ripitetään yhtä aikaa vastakkaisista suunnista. Näkökulmasta riippuen puhumme ympäristöstä liikaa tai liian vähän, olemme liian oikeistolaisia tai vasemmistolaisia, liian vähän tai liian paljon periaatteellisia.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin toimijat ovat kertoneet, kuinka heitä arvosteltiin kylmän sodan vuosina. Vasemmistolaiset syyttivät ihmisoikeuksien puolustajia lännen imperialistien mielistelystä, oikeistolaiset sosialistien kanssa kaveeraamisesta. Joskus paras paikka on juuri siellä, missä kritiikkiä sataa päinvastaisilta suunnilta.

Jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta, ei puolueita tarvittaisi. Vihreiden tehtävä on pitää viimeiseen asti oikeudenmukaisuuden ja ympäristön puolia. Aina se ei kaikkia miellytä.

Arvostelun ääreen on silti syytä pysähtyä hetkeksi. Usein ulkoa näkee kirkkaammin kuin tapahtumien keskellä.

Hallituksessa joudumme tasapainoilemaan kompromisseihin valmiin joukkuepelaamisen ja tinkimättömän vihreyden välillä. Jos joustamme liikaa, emme saa päätöksiin riittävän suurta vihreää kädenjälkeä; jos joustamme liian vähän, löydämme itsemme pian oppositiosta.

Tasapainon hakemisessa kriittiset arviot ovat tarpeen. Siinä jäsenemme ovat ratkaisevan tärkeässä roolissa.

Vihreän eduskuntaryhmän uutena puheenjohtajana nousen innoissani politiikan trapetsille. Tehtävään on miellyttävä tarttua, sillä edeltäjäni Pekka Haaviston johdolla ryhmä on toiminut hienosti.

Me eduskuntaryhmässä olemme etuoikeutettuja, sillä saamme pelastaa maailmaa päätyöksemme. Siksi on vain kohtuullista, että olemme vihreiden aktiivien ja kannattajien palveluksessa.

Oras Tynkkynen

PS. Maailman pelastamisesta voi lukea lisää vastikään ilmestyneestä kirjastani Pieni maailmanpelastusopas.

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.