— Marja Honkonen

Puoluesihteeri kysyi, jäsenistö vastasi

Tultuani valituksi puoluesihteeriksi lähetin viestin kaikille Vihreiden jäsenille pyytäen palautetta, toiveita ja evästyksiä työhön. Samalla kysyin, mitä juuri sinä haluaisit tehdä Vihreissä.

Olen nyt kesän aikana lukenut kaiken saamani palautteen ja koonnut sieltä saamani toiveet yhteen. Paljon arvokkaita ajatuksia, paljon tärkeitä ideoita - näiden kanssa on hyvä lähteä syksyyn, maailman muuttamiseen, puolueen kehittämiseen ja tuleviin euro- sekä eduskuntavaaleihin!

Vastauksista erottuu selvästi muutama pääviesti;

Parempaa vuorovaikutusta, parempia osallistumisen mahdollisuuksia

”Puolue-elimien työn ja vihreän hallitustyön ja niissä käytävien taustakeskusteluiden entistä parempi avaaminen jäsenille. Lisäksi tehtyjen päätösten argumentit vaihtoehtoineen selkeästi artikuloituna jäsenistön tietoon.”

Lähes puolet (49 % vastaajista) totesi haluavansa osallistua keskusteluun vihreiden valtakunnallisista kannoista ja vaikuttaa niihin. Sama pätee kuntatasolla: noin kaksi viidestä (38 %) vastasi haluavansa vaikuttaa vihreiden politiikkaan omassa kunnassaan.

Tätä kohti pitää mennä! Meidän pitää vahvistaa sitä, että oma jäsenistö saa kunnolla tietoa siitä, mitä hallituksessa ja eduskunnassa – ja myös kunnanvaltuustoissa – tapahtuu. Vuoropuhelua ministerien, eduskuntaryhmän, vihreiden kuntapoliitikkojen, aktiivien ja koko jäsenistön kesken tarvitaan lisää – samoin tilaisuuksia vaikuttaa nopeammin ja suoremmin vihreään politiikkaan. Tähän lähdemme rakentamaan uusia ja parempia kanavia.

”Kaipaan enemmän tietoutta siitä, kuinka käytännössä voi tulla toimintaan mukaan ja enemmän esille muitakin osallistumismahdollisuuksia kuin kokouksia.”

Liki 40 % jäsenistä (38 %) halusi myös tehdä käytännön asioita tukeakseen Vihreiden toimintaa, kuten osallistua tapahtumien järjestämiseen tai tarjota ammattiosaamistaan puolueen käyttöön esim. graafikkona tai kääntäjänä. Se on loistava juttu! Kahdeksantuhatta jäsentämme osaavat vaikka mitä – se osaaminen pitää saada yhteiseen vihreään käyttöön.

”Meillä on yhdistyksissä hurja määrä erilaista osaamista. Miten olemme tuon osaamisen kartoittaneet ja kuinka voimme käyttää hyväksi myönteisessä mielessä tuota informaatiota. Jokainen ihminen haluaa kokea olevansa arvokas ja tekevänsä merkityksellistä työtä.”

Tämä on iso muutos, joka meidän pitää saada aikaan. Jokaisella, joka haluaa tehdä jotain Vihreissä, pitäisi olla siihen mahdollisuus – asuinpaikasta ja yhdistyksestä riippumatta. Tarvitsemme uusia työkaluja ja uusia osallistumisen tapoja Vihreiden valtakunnalliseen toimintaan.

Tämän muutoksen aikaansaaminen on oma keskeinen tavoitteeni puoluesihteerikaudelleni. Meillä on mahdollisuus rakentaa vihreistä 2000-luvun kansanliike, olla ensimmäinen puolue Suomessa, joka päivittää toimintatapansa ja -kulttuurinsa tähän aikaan sopivaksi. Meille on tilaus, ja hetkemme on nyt.

Kaikkien puolue, arvoista tinkimättä

”Vihreiden tulee pystyä osoittamaan suomalaisille, että me näemme ja hyväksymme myös omiemme joukossa mustan ja valkoisen lisäksi myös erilaiset harmaan sävyt.”

Monissa vastauksissa esitettiin sama toive: Vihreiden tulee olla koko maan puolue, joka tunnistaa erilaiset todellisuudet eri puolilla maata. Meidän ei pidä luoda keinotekoisia ja turhia vastakkainasetteluja omaan joukkoomme. Tarvitsemme niin maalaisia kuin kaupunkilaisia, nuoria ja vanhoja, naisia ja miehiä. Meidän kannattaa kohdella toisiamme kunnioituksella ja erilaisuus rikkaudeksi tunnistaen. Yhdessä olemme enemmän.

Vihreitä koskevat ennakkoluulot murretaan parhaiten siten, että olemme monipuolinen joukko erilaisia ihmisiä. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa vihreyttä – eikä ole koskaan ollutkaan. Siksi on tärkeää, ettemme itse lietso kuvaa sellaisesta, esimerkiksi syyttämällä toisia vihreitä ulossulkeviksi ja ahdaskatseisiksi.

”Keskittymistä oleellisimpiin: ilmastonmuutos, ympäristö, oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus eli heikoimmista huolehtiminen tasapäistämättä yritteliäitä.”

Samalla kaivataan vihreiden politiikalta oleelliseen keskittymistä. Vastauksissa toistuivat samat teemat: ympäristö, ilmasto, tasa-arvo, ihmisoikeudet, oikeudenmukaisuus, heikoimmista huolehtiminen. Tälle pohjalle on hyvä rakentaa, ja nivoa siihen myös monen kaipaamat talous ja työ – tavallisten ihmisten arkipäivän hyvinvointi, onnelliselle ja ekologisesti kestävälle pohjalle rakennettu.

Haluamme siis olla kaikenlaisille ihmisille tarkoitettu avoin puolue, jolla on vahva arvopohja. ”Kaikkien puolue” ei meille tarkoita, että puolue tinkisi arvoistaan, vaan toivottaa kaikenlaiset ihmiset tervetulleeksi mukaan edistämään näitä arvoja, tekemään vihreää tulevaisuutta.

Kentällä pitää näkyä

Vihreiden kärkipoliitikkojen jalkautumista eri puolille maata tarvittiin ja kaivattiin lukuisissa vastauksissa. Se sopii paremmin kuin hyvin! Meillä on uusi puoluejohto jossa on paljon virtaa ja halua kiertää, kuulua ja näkyä. Otamme syksystä alkaen uuden otteen vierailujen koordinointiin niin, että saamme ne jaettua entistä tasaisemmin koko maahan.

”PS. Toivon että sinua nähdään jatkossakin vihreiden tapahtumissa ja että jaksat kulkea kentällä meitä muita innostamassa”

Juuri näin aion tehdä! Tälle syksylle on varattu jo runsas määrä vierailuja eri puolille maata. Tavataan ja pidetään yhteyttä!

Sähköpostini lasse.miettinen@vihreat.fi on aina auki yhteydenotoille. Saa lähettää risuja ja ruusuja, ehdotuksia ja toiveita. Onko mielessäsi on ongelma ja siihen ratkaisuidea? Vinkkaa se minulle! Ja jos on jotain, mitä juuri sinä haluaisit tehdä tässä puolueessa, kuulen siitä erityisen mielelläni.

Lasse Miettinen
puoluesihteeri