— Marja Honkonen

Vihreä kirje - elokuu 2013

Tervetuloa lukemaan elokuun Vihreä kirjettä! Tässä kirjeessä voit lukea ajankohtaisia politiikan kuulumisia puoluesihteeri Lasse Miettiseltä sekä saada lisätietoa avoimista luottamustehtävistä Vihreiden kampanjaryhmässä. Kirjeen muita aiheita ovat:

Hyvää elokuun loppua, hyvä vihreä ystävä!

Kirjoitan tätä jäsenkirjettä Säätytalolla keskiviikkona 28. elokuuta. Hallituksen budjettineuvottelut ovat täydessä käynnissä ympärilläni. Paljon on pelissä: tarkoitus on päättää suunta rakenneuudistuksille, joilla Suomea uudistetaan niin että meillä riittää työtä ja kestävää hyvinvointia ei vain tänään, vaan sukupolven päästäkin.

Kuten olemme viime viikkoina viestineet, ajamme kunnianhimoisia askelia työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamiseksi. Niillä vähennettäisiin köyhyyttä ja purettaisiin loukkuja, joissa tällä hetkellä ei kannata ottaa vastaan työtä, koska jokainen palkkaeuro leikkaa tukia samalla mitalla ja lopputuloksena palkkaeurosta ei jää käteen juuri mitään.

Samalla olisi purettava rahan törsäämistä ympäristölle haitallisiin tukiin, kun osa rahasta voitaisiin säästää ja loput käyttää saman tavoitteen edistämiseen ympäristölle myönteisellä tavalla: mitä jos vaikkapa maatiloja tuettaisiin energiaveron palautuksen - jolla tuetaan energian kulutusta - sijaan energiatehokkuuden tai uusiutuvien tukemisella?

Näitä ja muita vihreitä painopisteitä ajamme kaikella sillä voimalla, joka meillä on. Kaikki mittarit näyttävät, että Suomen rahat eivät riitä hyvinvointivaltion ylläpitoon tulevina vuosina. Lyhytnäköisellä leikkaamisella pahentaisimme tilannetta entisestään - ja leikkaukset kirpaisevat eniten niitä, jotka ovat valmiiksi jo heikoimmilla. Siksi nyt pitää tehdä uudistuksia, jotka lisäävät verotuloja ja työtä ja pitävät meidät pinnalla viiden, kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden päästä. Terveydenhuolto pitää turvata, hallitukset isot uudistushankkeet saada raiteilleen. Ratkaisut eivät ole helppoja, mutta vahva vihreä periaate on, että päätöksissä pitää katsoa tarpeeksi pitkälle, eikä laskuja saa jättää tulevien sukupolvien maksettavaksi.

Huomenna torstaina - kenties jo silloin kun luet tämän kirjeen - neuvottelut ovat ratkenneet. Seuraa Vihreiden Facebook-sivua tai puolueen nettisivua saadaksesi kuulumiset heti tuoreeltaan!

Tiedämme että kuuden puolueen hallituksen pöydässä on taatusti luvassa myös ratkaisuja, jotka ovat meille vaikeita. On todennäköistä, että lehdissä revitellään näkyviin kaikki ikävimmän näköiset päätökset. Silloin kannattaa pitää pää kylmänä ja katsoa, mitä olemme oikeasti saaneet aikaan.

Budjettiriihen jälkeen käännämme katseemme täysillä Eurooppaan! Eurovaalit ovat lähempänä kuin koskaan. Lähden siitä, että tavoittelemme vähintään yhtä hyvää tulosta kuin viimeksi, jolloin saimme yli 12 % kannatuksen ja kaksi loistavaa europarlamentaarikkoa. Ensi toukokuussa ratkaistaan Euroopan suunta seuraavaksi viideksi vuodeksi - kriittiseksi vuodeksi yhteisen maanosamme kannalta.

Tule mukaan tekemään eurovaalityötä! Luvassa on paljon yhteistä tehtävää meille kaikille. Alamme syyskuussa jo nimetä ehdokkaita. Jokaiselle on taatusti paikka tulevien 20 erinomaisen ehdokkaamme tukijoukoissa tai puolueen yhteisissä vaalikuvioissa!

Juuri nyt haemme parhaita vihreitä vaalityön osaajat mukaan eurovaalien kampanjatyöryhmään. Onko sinulla kokemusta tai näkemystä kampanjoiden rakentamisesta, viestinnästä, markkinoinnista ja muusta käytännön kampanjatyöstä? Tunnetko sosiaalisen median käytännöt kuin omat taskusi? Hallitsetko tukiryhmien perustamisen, vapaaehtoisten rekrytoinnin, johtamisen ja motivoinnin? Osaatko varainhankinnan salat, oletko mediaviestinnän taitaja tai uusien kampanjointikeinojen kehittäjä? Haluatko olla tekemässä vihreää vaalimenestystä? Olitpa uusi tai vanha jäsen, jos tunnistit tästä itsesi, hae mukaan! Pidä kiirettä – hakuaika päättyy jo lauantaina 31.8.

Aurinkoa alkusyksyyn!

Lasse Miettinen

puoluesihteeri

PS. Tultuani valituksi puoluesihteeriksi lähetin viestin kaikille vihreiden jäsenille pyytäen palautetta, toiveita ja evästyksiä työhön. Samalla kysyin, mitä juuri sinä haluaisit tehdä vihreissä. Kiitos kaikille vastanneille! Vastauksissa oli paljon hedelmällisiä uusia ideoita puolueen kehittämiseen, joita pohdin oheisessa kirjoituksessa tarkemmin. Pysytään kuulolla!