— Marja Honkonen

Hautala valtuuskunnassa: Vihreillä tavoitteilla on tuhannen taalan paikka

Suomella ja Vihreillä on tuhannen taalan paikka viedä eteenpäin kestäviä vihreitä tavoitteita, kun kansainvälisessä kehitysyhteistyössä ponnistellaan YK:n vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi vuoteen 2015 mennessä ja linjataan tavoitteita sen jälkeen.

– On skandaali, että eniten 15–19-vuotiaita tyttöjä kuolee raskauteen ja synnytykseen. Suomi on tällä viikolla luvannut tehdä lisäpanostuksia pahiten jäljessä oleviin tavoitteisiin äitiys- ja lapsikuolleisuuden voittamiseksi. Näin kannustamme muitakin tekemään hartiavoimin töitä, kehitysministeri Heidi Hautala sanoi puheessaan Vihreälle valtuuskunnalle lauantaina Porvoossa.

– On arvioitu, että nykyisen ODA-rahan päälle tarvittaisiin ainakin noin 120–250 miljardia lisää rahaa vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi ja äitiys- ja lapsikuolleisuuden voittamiseksi. Siksi Suomenkin tulee nostaa kehitysmäärärahojaan.

Hautala muistutti puheessaan, että suurimmat globaalit haasteet voidaan ratkaista vain kansainvälisellä yhteistyöllä. Katseet pitää kääntää myös vuoden 2015 jälkeiseen aikaan.

– Suomen pyrkimyksenä on, että pelkästään kehitysmaita koskevien uusien tavoitteiden sijaan laadittaisiin kaikkia maita koskevat kestävän kehityksen tavoitteet. Maailman ongelmat, kuten ilmastonmuutos ja ympäristöongelmat koskettavat kaikkia, hän sano.

Omistajaohjausministerinä Hautala haluaa nähdä valtionyhtiöiden noudattavan yritysvastuussa alan parhaita käytäntöjä. Tämä kattaa niin henkilöstön kohtelun ja lähiyhteisön ja ympäristön huomioimisen kuin myös yritysten verojalanjäljen.

– Kerroin eilen valtionyhtiöiden hallitusten puheenjohtajille, että odotan kansainvälisesti toimivien yhtiöiden julkistavan verojalanjälkensä osana yritysvastuuraportointiaan. Tähän on myös Solidium jo kannustanut salkkuyhtiöitään.

Tärkeä etappi Hautalan mukaan oli myös viime syksynä tiukemman palkitsemisohjeistuksen saaminen läpi.

– Keskustelu johdon palkitsemisesta, sen keinoista ja ennen muuta kohtuullisuudesta on yhä ajankohtaisempi. Bisneseliitin ”kupla” ei saa irtautua tavallisten suomalaisten eikä köyhiempienkään todellisuudesta, Hautala sanoo.

– Kysymys on polttava juuri nyt siksikin, että hallituksen sopu rakennemuutoksista sai parikseen hillityn työmarkkinasovun, jossa työnantajapuolen vaatimukset tarkasti huomioitiin. Ilmapiiri, jossa johtoporras toisaalta käy yt-neuvotteluja, lomauttaa ja irtisanoo ja toisaalta samaan aikaan kuittailisi itse makoisat bonukset tullen mennen, voisi uhata saavutettua sopua ja mahdollistettuja, Vihreiden kauan ajamia muutoksia.

Hautala kertoo keskustelleensa valtionyhtiöiden hallituksien puheenjohtajien kanssa ylimmän johdon palkitsemisesta.

– Valtio-omisteiset yhtiöt ymmärtävät työmarkkinatilanteen hyvin, ja pidättäytyvät toimitusjohtajien kiinteän palkan korotuksista, mikäli erityistä syytä siihen ei ole. Päätökset asiasta tekevät luonnollisesti yhtiöt itse, mutta keskustelumme osoitti meidän ymmärtävän tilanteen herkkyyden samalla tavalla, Hautala kertoo.

Puheessaan Hautala osoitti tukensa Venäjällä pidätetyille Greepeacen aktivisteille.

– He tarvitsevat kaiken tukemme. Pidän rauhanomaisten mielenosoittajien pidätyksiä ylilyöntinä, joita onneksi heidän maidensa hallitukset, myös Suomi, seuraavat tarkoin, jotta oikeus ja kohtuus toteutuvat. Lähetän lämpimiä terveisiä Murmanskiin Sini Saarelalle ja muille Greenpeace-aktivisteille, jotka ovat näin ehkä jopa tahtomattaan saaneet valtavasti maailmanlaajuista huomiota varoituksilleen arktisen öljynporauksen riskeista, Hautala sanoi.

Hautalan puhe löytyy kokonaisuudessaan osoitteessa: http://www.vihreat.fi/tiedotteet/heidi-hautalan-puhe-vihrealle-valtuuskunnalle-2892013