— Marja Honkonen

Syyskuun Vihreä kirje

KUVA: Vihreät ministerit Ville Niinistö ja Heidi Hautala sekä puoluesihteeri Lasse Miettinen tapasivat kulttuuriosuuskunta Lilithin väkeä Porvoon valtuuskunnan yhteydessä. Lilithin toimintaa esittelivät johtaja Christophe Montulet (vasemmalla), projektipäällikkö Chia Koskinen (takana), tuottaja Kikke Heikkinen ja muusikko-kirjailija A.W. Yrjänä.

Hyvä vihreä,

Tervetuloa lukemaan syyskuun lopun Vihreää kirjettä. Tämän kirjeen pääaiheena on ilmastonmuutos, joka puhutti vihreää valtuuskuntaa viikonloppuna Porvoossa.

Kirjeen aiheita ovat:

Päästövähennyksistä hyvät eväät kasvuun

Vihreä valtuuskunta kokoontui kautensa ensimmäiseen kokoukseen viikonloppuna Porvoossa. Valtuuskunnan keskustelujen pääteemaksi nousi IPCC:n tuoreen arviointiraportin myötä ilmastonmuutos. Raportin mukaan maailman päästöjen pitäisi leikata jopa 90 prosenttia vuosisadan puoliväliin mennessä.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö muistutti kokouksessa, että tämän mittaluokan päästövähennykset tarkoittavat valtavia markkinoita niille, joilla on osaamista ja teknologiaa päästöjen vähentämiseen.

– Suomi on onnistunut uudistumaan aikaisemminkin: maanviljelysmaasta on noustu vahvaksi teollisuusmaaksi ja edelleen ITC-osaajaksi. Meillä on osaamista, teollista tuotantoa ja luonnonvaroja. Olemme perinteinen vientimaa ja näkökulmamme asioihin on hyvin ratkaisukeskeinen. Eväät ovat siis hyvät, Niinistö sanoi valtuuskuntapuheessaan.

Niinistö ehdotti, että Suomelle laadittaisiinkin uusi, eteenpäin katsova teollisuusstrategia. Sitä tarvitaan, jotta suomalainen teollisuus pystyy uudistumaan muun maailman mukana ja paitsi säilyttämään vanhoja, myös luomaan uusia teollisuustyöpaikkoja.

– Pelkkä vanhan puolustaminen ei riitä, vaan Vihreät haluaa luoda uutta teollisuutta. Cleantech-ala työllistää tällä hetkellä 50 000 ihmistä. Uskon, että vuosikymmenen loppuun mennessä cleantech voi työllistää jo 100 000 ihmistä - saman verran kuin sähkö- ja elektroniikkateollisuus työllistää nyt. Otetaan se uuden teollisuusstrategian tavoitteeksi: 50 000 uutta työpaikkaa puhtaan teknologian aloille, Niinistö sanoi puheessaan.

Villen valtuuskuntapuheen teemoista voit lukea tarkemmin täältä.

Kehitysministeri Heidi Hautala puolestaan muistutti kansainvälisen yhteistyön merkityksestä ilmastonmuutoksen kaltaisten ongelmien ratkaisemisessa. Hautalan mukaan Suomella ja Vihreillä on tuhannen taalan paikka viedä eteenpäin kestäviä vihreitä tavoitteita nyt, kun kehitysyhteistyssä ponnistellaan YK:n vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi.

– Suomi on luvannut tehdä lisäpanostuksia pahiten jäljessä oleviin tavoitteisiin äitiys- ja lapsikuolleisuuden voittamiseksi. Näin kannustamme muitakin tekemään hartiavoimin töitä, Hautala kertoi valtuuskunnalle.

Heidin puheeseen voit tutustu tarkemmin täällä.

Uusi valtuuskunta keskusteli myös hallituskauden saavutuksista ja jäljellä olevan kaksivuotiskauden tavoitteista. Ministerien puheet ja valtuuskunnan poliittisen keskustelun voit katsoa tallenteina Vihreiden Bambuser-kanavalta.

Porvoossa ministerit ja vihreä väki tutustuivat myös kulttuuriosuuskunta Lilithin toimintaan (kuvassa).

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.