— Marja Honkonen

Jäsenviesti: Kehitysministeri Hautala eroaa - "Arktisen luonnon varjelu on myös ilmastonmuutoksen kannalta kriittinen kysymys"

JÄSENVIESTI 11.10.2013

Hyvä Vihreiden jäsen,

Valtion omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Heidi Hautala on ilmoittanut tänään päätöksestään jättää ministerin tehtävät. Hautala kertoi asiasta tänään pitämässään tiedotustilaisuudessa.

Hautala halusi heti tilaisuuden aluksi sanoa, että omistajaohjauksen toiminta Arctia Shippingiin liittyen maaliskuussa 2012 oli hänen mielestään oikea.

– Oli yhtiön – ja siten valtio-omistajan – etu, että tilannetta ei kärjistetty. Korostan, että linjani olisi ollut sama riippumatta siitä, mikä järjestö mieltään osoitti valtionyhtiön tiloissa. Kyse oli valtio-omistajan yhtiön edusta, Hautala sanoi tiedotustilaisuudessaan.

– Olen vakaasti sitä mieltä, että on yritysten etu käydä vuoropuhelua kansalaisyhteiskunnan kanssa. Tämä on yritysvastuun perusajatus, ja vastuullinen toiminta on kulmakivi taloudelliselle menestykselle nykymaailmassa.

– Nyt kun tapahtumien kulku on selvitetty, huomaan ajatelleeni, että asiat tapahtuivat eri järjestyksessä. Olen siis antanut asioiden kulusta epätarkkaa tietoa. Kaiken tapahtuneen jälkeen minun olisi vaikea toimia ministerin roolissa. Siksi näen parhaaksi, että eroan ministerin tehtävistä.

Hautala toivoo, että huomataan millaisen asian yhteydessä kohu nousi.

– Arktisen luonnon varjelu ja aroilla alueilla öljynporauksen rajoittaminen on paitsi luonnon, myös ilmastonmuutoksen kannalta kriittinen kysymys koko ihmiskunnalle. Arktisten luonnonvarojen hyödyntämiseen liittyy myös valtavasti taloudellisia intohimoja.

Tilaisuudessa Hautala sanoi, että on pitänyt ministerin työstään.

– Olen iloinen ja ylpeä, että saimme nostettua ihmisoikeudet kehitysyhteistyön ja kehityspolitiikan keskiöön, ministeri Hautala summaa kautensa saavutuksia.

– Seuraavat kaksi vuotta ovat ratkaisevat siinä, miten kansainvälinen yhteisö ratkaisee globaalit suuret ongelmat: äärimmäisen köyhyyden ja eriarvoisuuden. Suomella on tässä iso rooli. Tässä keskinäisriippuvaisessa maailmassa vakaus ja oikeudenmukaisuus on myös Suomen ja suomalaisten etu.Toivon, että hallitus yhdessä eduskunnan kanssa pitää kiinni kansainvälisestä sitoumuksestamme nostaa kehitysyhteistyömäärärahat 0,7 prosenttia bruttokansantulosta vuoteen 2015 mennessä, Hautala linjasi.

– Omistajaohjauksessa tavoitteeni on ollut, että valtion omistamat yhtiöt ovat hyvässä kunnossa vielä ministerikauteni jälkeenkin. Näivettyminen niille sijoilleen vain muutosten tekemisen pelossa ei ole vaihtoehtoni, Hautala sanoi.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö sanoo Heidi Hautalan hoitaneen ministerin tehtävänsä hyvin ja vihreiden arvojen mukaisesti.

– Ymmärrän Heidin ratkaisua ja tuen häntä siinä, että hän on todennut tilanteen Vihreille ja hallitukselle hankalaksi ja todennut, että on johtopäätösten aika, Niinistö sanoi tiedotustilaisuudessa.

– Jo nuorena poikana 90-luvulla, kun seurasin politiikkaa, minuun teki vaikutuksen Heidin peräänantamaton työ erityisesti ihmisoikeuksien puolesta. Toivon, että Heidin arvokas työ jatkuu, koska hänen kaltaisiaan pitkän linjan arvopoliitikkoja Suomi tarvitsee kestävän tulevaisuuden rakentamisessa, Niinistö sanoi.

Vihreä valtuuskunta ja vihreä eduskuntaryhmä kokoontuvat yhteiskokoukseen keskiviikkona 16.10.

Kokouksessa päätetään, ketä Vihreät esittää uudeksi ministeriksi.Virallisesti uusi ministeri nimitetään tasavallan presidentin esittelyssä.

Lisätietoa kokouksesta löytyy täältä.

www.vihreat.fi

vihreat@vihreat.fi