— Marja Honkonen

Kalastusmatkailusta uusia työpaikkoja Suomeen – kaunis, mutta kalaton Suomi ei riitä

Tänään maanantaina 7.10. järjestetty eduskuntaseminaari Suomen kalastusmatkailun tulevaisuudesta toi yhteen kalastusmatkailuyrittäjät ja päättäjät.

”Kalastusmatkailua syntyy, jos vesissä on kaloja”, tiivisti yrittäjä ja urheilukalastaja Pekka Sivonen oman kokemuksena kalastusmatkailuyrittäjänä.

Sivosen mukaan Suomeen voidaan kehittää kalastusmatkailusta satojen miljoonien eurojen kasvava toimiala, joka loisi tuhansia uusia työpaikkoja erityisesti seuduille joissa niistä on eniten puutetta.

Esimerkkinä Sivosen mainitsi järvilohen voimallisen palauttaminen Saimaan vesistöön yhteistyössä Venäjän Karjalan kanssa. Sivosen mukaan elpyvät kalakannat toisivat tullessaan niin lomarakentamista kuin uusia majoitus-, ravitsemus- ja opaspalveluita.

Seminaarissa puhunut islantilainen yrittäjä, North Atlantic Salmon Fundin (NASF) puheenjohtaja Orri Vigfússon käytti voimakkaan puheenvuoron kestävän kalastusmatkailun puolesta. Hänen organisaationsa NASF on jo vuosia korvannut tulomenetyksiä ammattikalastajille, jotka ovat luopuneet lohen verkkokalastuksesta. Näin on Islannissa saatu jokien kalakantoja elpymään ja kalastusmatkailusta on tullut kannattavaa liiketoimintaa. Vigfússon on laskenut, että 40 jokeen nousevaa lohta luovat aina yhden työpaikan kalastusmatkailuun.

Helsingin yliopiston kalataloustieteen professori Hannu Lehtosen mukaan vavalla joesta pyydetyn lohen kansan- ja yksityistaloudellinen arvo on jopa yli satakertainen ammattimaisesti merestä pyydettyyn loheen verrattuna.

Perhokalastusvälineitä tuottavan Vision Group Oy:n toimitusjohtaja Juha Koivu on huolissaan Suomen kalastusmatkailun suuntautumisesta maamme rajojen ulkopuolelle:

”Syynä on valitettavasti kotimaisten vaeltavien jalokalakantojen surkea tilanne. Villin vaeltavan järvitaimenen häpeällinen tila omien rajojemme sisällä ja Itämeren lohen säälimätön pyynti syönnösalueilla ja kutuvaelluksella ohjaavat tehokkaasti suomalaisia kalastusmatkailijoita maamme rajojen ulkopuolelle. Se myös karsii muualta tulevia kalastusmatkailijoita – turistikrääsällä, koivumetsiköillä ja savusaunoilla ei valitettavasti korvata kalastusmatkalle lähtemisen tärkeintä motivaatiota eli elinvoimaista kalakantaa", Koivu sanoo.

Seminaarissa kommenttipuheenvuoron käyttänyt Suomalais-Venäläisen Kauppakamarin markkinointipäällikkö Marjut Sirola näkee mahdollisuuden saada Suomeen lisää kalastusmatkailijoita myös Venäjältä – kunhan tuote on kunnossa. Vertailukohtana hän käyttää Kuolan alueelle Suomestakin suuntautuvaa kalastusmatkailua, jossa yksittäinen kalastusturisti vie alueelle 2 000-2 500 euroa viikossa.

”Luonto- ja hyvinvointimatkailu sisältäen myös kalastusmatkailun on Venäjällä nouseva trendi ja venäläiset ovat erittäin aktiivisia palveluiden kuluttajia. Mikäli kalakannat ja kalastusturismiin liittyvät oheispalvelut olisivat kunnossa, osa venäläisten kasvavasta luonto- ja kalastusmatkailukiinnostuksesta olisi kanavoitavissa Suomeen. Venäläiset harvoin tulevat Suomeen pelkästään kalaan. He saapuvat perheittäin ja isommalla porukalla”, Sirola tiivistää.

Hän painottaa myös kalakantojen elvytyksen merkitystä: "Kaunis mutta kalaton Suomi ei riitä."

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestön (SVK) toiminnanjohtaja Ilkka Mäkelä kertoo kalastusmatkailijan arvostavan saalisvarmuutta ja isoja kaloja. Hän muistuttaa, että kalastuslaki antaa jo nyt mahdollisuudet säädellä verkkokalastusta ja kalojen alamittoja niin, että heikossa tilanteessa olevat vaelluskalakannat vahvistuvat pyyntiä kestäviksi. Uudessa kalastuslaissa tulee säilyttää tehokkaat keinot kalastuksen sääntelyyn.

Mäkelä on huolissaan Itämeren lohen kiintiöistä:

"Näinä päivinä päätetään Suomen kannasta Itämeren lohenkalastuksen enimmäiskiintiöiksi. Sekä Itämeren lohikantojen että Suomen kalastusmatkailun edun mukaista on noudattaa enimmäiskiintiöstä päätettäessä kansainvälisen merentutkimusneuvoston tieteellistä neuvonantoa.”

Seminaariin on osallistunut yli 100 yrittäjää, kuntapäättäjää, järjestötoimijaa ja kansanedustajaa. Puheenjohtajina ovat Vuoden kalamies 2013 Jasper Pääkkönen ja kansanedustaja Pekka Haavisto. Seminaarin on järjestänyt Vihreä eduskuntaryhmä yhteistyökumppanien kanssa.

Seminaaria voi seurata suorana verkkolähetyksenä kalamies.com-sivuston kautta kello 15.45 saakka: http://kalamies.com/kalastus-uutiset/kalastus-uutiset-yleisuutiset/649-kalamies-tv-live