— Marja Honkonen

Kärkinimillä kohti eurovaaleja – Vihreät julkistivat ensimmäiset ehdokkaat

Vihreät ovat julkistaneet ensimmäiset eurovaaliehdokkaat kevään 2014 eurovaaleihin. Seitsemän ensimmäisen ehdokkaan joukossa on kaksi entistä ministeriä ja vihreiden puheenjohtajaa, istuva europarlamentaarikko sekä kolme istuvaa kansanedustajaa.

Ehdolle eurovaaleissa lähtevät Vihreiden varapuheenjohtaja Touko Aalto (Jyväskylä), Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto (Helsinki), europarlamentaarikko Tarja Cronberg (Polvijärvi), kansanedustaja Satu Haapanen (Oulu), tekniikan tohtori Jyrki Kasvi (Espoo), Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Maria Ohisalo (Helsinki) sekä kansanedustaja Anni Sinnemäki (Helsinki).

– Vihreät suuntaa kohti eurovaaleja leveämmällä kärjellä kuin koskaan ennen. Tällaista kovien nimien rivistöä kelpaa hehkuttaa. Kukin nyt julkistetuista ehdokkaista on vahva valtakunnallinen poliitikko ja hyvin vahva potentiaalinen uusi vihreä meppi, Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen iloitsee.

– Eivätkä vahvat ehdokkaat lopu tähän, vaan lisää on tulossa, hän lupaa.

Eurovaaliehdokkaat nimeää Vihreissä puoluehallitus. Seuraavan kerran ehdokkaita nimetään marraskuussa. Miettisen mukaan tarkoitus on, että suurin osa ehdokaslistasta on nimetty ennen vuodenvaihdetta.

Vihreät lähtee eurovaaleihin täydellä 20 ehdokkaan listalla. Viime vaaleissa Vihreiden tulos oli 12,4 prosenttia äänistä ja kaksi europarlamenttipaikkaa. Puoluesihteeri Miettisen mukaan nyt haetaan vähintään yhtä hyvää tulosta.

Eurovaalit pidetään sunnuntaina 25.5.2014.

Eurovaaliehdokkaiden esittelyt löydät täältä.

Haluatko mukaan kampanjaan - ilmoittaudu tukiryhmään!