— Marja Honkonen

Pekka Haavisto nousee kehitysministeriksi

Vihreä valtuuskunta ja eduskuntaryhmä ovat päättäneet esittää uudeksi kehitysministeriksi kansanedustaja Pekka Haavistoa. Kehitysministerin salkun lisäksi Haavisto vastaa valtion omistajaohjauksesta.

– Kehityspolitiikka on uudistettu jo paljon, mutta uudistusten vieminen loppuun vaatii panostuksia. Esimerkiksi rauhanvälitykseen on tehty useiden miljoonien eurojen lisäpanostuksia ja toivon voivani entisestään korostaa Suomen roolia siinä työssä. Avainasemassa Suomi on myös vuoden 2015 jälkeisten kehitystavoitteiden luomisessa. Pidän muun muassa koulutuksen roolia kehitysyhteistyössä erittäin tärkeänä, Haavisto sanoo.

Valtion omistajaohjauksen lähtökohtana on Haaviston mielestä jatkossakin oltava vastuullisuus. Yhtiöiden pitää noudattaa toimialojensa parhaita käytäntöjä niin taloudellisissa, sosiaalisissa kuin ympäristöasioissa.

– Vastuullisen toiminnan varmistaminen on koko hallituksen asia. Pidän hyvänä sitä, että eduskunnassa aiotaan käydä perusteellinen keskustelu valtion omistajaohjauksen tavoitteista, Haavisto sanoo.

Haavisto (s.1958) on aiemmin toiminut ympäristö- ja kehitysministerinä vuosina 1995–1999. Hän on neljännen kauden kansanedustaja ja toimi Vihreiden puheenjohtajana vuosina 1993–1995. Lisäksi Haavisto on toiminut muun muassa EU:n erityisedustajana Sudanissa ja YK:n erityisasiantuntijana Darfurin kriisin ratkaisemisessa.

– Olen iloinen, että saan ministerikollegaksi Pekan kaltaisen diplomaatin. Kehitysministerinä hänen vahvuutensa on pitkä kokemus rauhanrakentamisesta. Uskon, että Pekan kyky kohdata ihmisiä ja purkaa vastakkainasetteluja tukee häntä myös omistajaohjausministerin tehtävässä, Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö sanoi.

Uusi kehitysministeri nimetään virallisesti tasavallan presidentin esittelyssä torstaina 17.10.

Kokouksen yhteydessä Vihreä eduskuntaryhmä päätti myös, että Outi Alanko-Kahiluoto nousee eduskuntaryhmän johtoon. Oras Tynkkysestä tulee eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja. Jani Toivola jatkaa eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtajana.