— Lasse Miettinen

Kaikki pääsevät valitsemaan Euroopan vihreiden kahta kärkiehdokasta

Euroopan vihreät lähtevät vuoden 2014 eurovaaleihin yhteisellä kampanjalla, jota vetämään valitaan ensimmäistä kertaa kärkiehdokkaat. Kaikille avoin esivaali kärkiehdokkaiden valitsemiseksi käynnistyi tänään sunnuntaina 10. marraskuuta klo 13 (Suomen aikaa). Sähköiseen esivaaliin voi osallistua jokainen 16 vuotta täyttänyt, vihreitä arvoja kannattava EU:n asukas.

Eurooppa. Sinä päätät.Eurooppalaisten puolueiden on tarkoitus nimetä itselleen kärkiehdokkaat, jotka ovat omien puolueidensa ehdokkaita seuraavaksi komission puheenjohtajaksi. Vihreät ovat ainoa poliittinen ryhmä, joka valitsee ehdokkaansa avoimella esivaalilla.

– Olen iloinen ja ylpeä siitä, että vihreät tekevät historiaa: ensimmäistä kertaa Euroopassa kansalaiset pääsevät suoraan vaikuttamaan siihen, keitä ehdokkaita on tarjolla EU:n kärkipaikoille. Toivon että muut puolueet ottavat tästä kopin. Demokratiaa ei ole Euroopassa liikaa, vaan liian vähän, Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen lähettää terveisiä Brysselistä Euroopan vihreiden kokouksesta.

Kaksi kärkiehdokasta toimivat Euroopan vihreiden yhteisen vaalikampanjan vetureina. Ehdokkana esivaalissa ovat Jose Bove (Ranska), Monica Frassoni (Italia), Rebecca Harms (Saksa) ja Ska Keller (Euroopan vihreät nuoret/Saksa).

– Kaikki neljä vahvaa ehdokasta ovat sitoutuneet kamppailuun paremman, vihreämmän Euroopan hyväksi. Kutsumme kaikkia mukaan valitsemaan, kuka veisi EU:n johtopaikoilla parhaiten eteenpäin vihreää tehtävää uusien työpaikkojen, puhtaan ympäristön, vapaan ja avoimen yhteiskunnan ja yhteisen ilmastomme pelastamisen puolesta, Miettinen jatkaa.

Esivaali kestää tammikuun 28. päivään saakka. Kärkiehdokkaat julkistetaan seuraavana päivänä, eli 29.1.2014.

Lisätietoa esivaalista löytyy osoitteesta www.vihreat.fi/eurovaalit/esivaali ja Euroopan Vihreiden sivuilta osoitteesta: http://greenprimary.europeangreens.eu/