— Marja Honkonen

Hanna Holopainen ehdolle Euroopan parlamenttiin - Rajaseudun tuntumalla eurovaalikampanjaan

TIEDOTE 21.1.2014

Vihreät on nimennyt lappeenrantalaisen Hanna Holopaisen ehdolle Euroopan parlamenttiin. Holopaisen kampanja avattiin tänään tiistaina 21.2. EU:n ulkolaidalla - Suomen ja Venäjän välisen rajan tuntumassa.

- EU voisi olla nykyistä vahvempi toimija ulko- ja turvallisuuspolitikassa. Euroopan tulee olla edelläkävijä ihmisoikeuksien puolustamisessa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa, linjaa Hanna Holopainen.

Hanna Holopainen on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi- insinööri. Hän toimii Lappeenrannan kaupunginvaltuutettuna ja kaupunginhallituksen jäsenenä, ja on mukana myös maakuntavaltuustossa.

Holopainen toimi pitkään Kaakkois-Suomen vihreän piirijärjestön puheenjohtajana. Hän on ehdolla eurovaaleissa toista kertaa.

- Suomen ja Venäjän välisestä viisumivapaudesta päätetään mahdollisesti jo tulevalla parlamenttikaudella. Viisumivapauden vaikutukset näkyvät arjessa eniten juuri EU:n ja Venäjän välisen rajan tuntumassa. EU:n ulkorajalla asuminen on osa meidän alueemme arkea. Siksi meidän on saatava rajaseudun näkökulmat esiin päätöksenteossa. Meille vihreille on tärkeää, että EU-kansalaisten ääni kuuluu ruohonjuuritasolta Euroopan parlamenttiin saakka, Holopainen summaa.

- Rajaviranomaisten resursseista, rajanylityspaikkojen kapasiteetista, sekä paikallisesta tiestöstä tulee huolehtia ennen viisumivapautta, eikä se saa olla pelkästään kansallinen asia, vaan EU:n yhteinen asia, hänn muistuttaa.

Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen on koko päivän mukana Holopaisen kampanjan avauksessa.

- Hanna Holopainen on loistava ehdokas Kaakkois-Suomesta: arkipäivän huolet ja murheet tunteva, asiat läpikotaisin osaava ja vastuun aina kantava kokenut vaikuttaja. Olen iloinen, että saan tänään olla mukana hänen vaalikampanjansa avauksessa, Miettinen sanoo.

Vihreät käyvät päivän aikana tutustumassa Nuijamaan rajanylityspaikkaan, Imatran seudun kehitysyhtiön (EAKR) ”Vetovoimaa” -matkailuhankkeeseen sekä Joutsenon vastaanottokeskukseen. Aamulla Vihreät tapasivat Etelä-Karjalan maakuntajohtajan Matti Viialaisen.

- Suomi on niin EU:n itä- kuin pohjoisrajakin. Vihreät tekevät kampanjaa koko Suomessa, eri alueiden lupaukset ja vahvuudet tunnistaen. Tämän päivän keskustelut ovat tärkeitä ja opettavaisia; alueiden todellisuuden ymmärtää parhaiten paikan päällä, Miettinen jatkaa.

Holopaisen kampanjaa voi seurata mm. Facebookissa: Hanna Holopainen, poliitikko -sivun kautta. Loppuviikosta lanseerataan ”Mikä sinua liikuttaa” -tempaus, johon voi käydä osallistumassa sivuilla. Ehdokas on tavattavissa Lappeenrannan Oleksilla lauantaina 25.1.2014 kello 12-13.

Vihreät on nimennyt tähän mennessä 17 eurovaaliehdokasta. Puolue lähtee kampanjaan täydellä 20 ehdokkaan listalla.