— Marja Honkonen

Sinä päätät – äänestä Vihreiden esivaalissa nyt!

Vihreät tekevät Euroopassa historiaa: ensimmäisenä poliittisena liikkeenä kutsumme kaikki eurooppalaiset valitsemaan vihreiden kaksi kärkiehdokasta kaikille avoimessa esivaalissa.

Tämä on suuri demokratiakokeilu, jota kukaan ei ole aiemmin tehnyt. Jotta onnistuisimme siinä, on tärkeää, että mahdollisimman iso joukko ihmisiä käy äänestämässä. Näytetään yhdessä, että Suomesta osallistutaan!

Äänestäminen on helppoa: kirjaudu äänestyssivustolle greenprimary.eu. Saat käyttäjätunnuksen sähköpostiiisi ja salasanan tekstiviestinä puhelimeesi.

Mitä ovat "kärkiehdokkaat"? Hyvä kysymys!

Eurooppalaisten puolueiden – vihreiden, demarien, konservatiivien, liberaalien – on tarkoitus nimetä näissä eurovaaleissa itselleen kärkiehdokkaat, jotka ovat oman poliittisen liikkeensä ehdokkaita EU:n johtotehtäviin, kuten komission puheenjohtajaksi, kun niitä toukokuun 25. päivä pidettävien eurovaalien jälkeen täytetään.

Muut poliittiset liikkeet valitsevat kärkensä kabineteissa ja suljettujen ovien takana. Vihreät toimivat toisin. Emme halua vain puhua osallistumisesta ja demokratiasta, vaan avaamme oman kärkiehdokkaamme valinnan jokaiselle, jota asia koskee – eurooppalaisille, yhdessä, yli rajojen. Haastamme muut puolueet seuraamaan perässä.

Euroopan Vihreiden sähköiseen esivaaliin voi osallistua jokainen 16 vuotta täyttänyt, vihreitä arvoja kannattava EU-maiden asukas. Äänestääkseen ei tarvitse siis olla vihreiden jäsen.

Vihreiden kaksi kärkiehdokasta toimivat Euroopan Vihreiden yhteisen vaalikampanjan vetureina.Ehdokkaina esivaalissa ovat José Bové Ranskasta, Monica Frassoni Italiasta, Rebecca Harms Saksasta ja Ska Keller, Euroopan Vihreiden nuorten ehdokas Saksasta.

Kaikki neljä ovat kokeneita eurooppalaisia vaikuttajia, jotka ovat sitoutuneet kamppailuun paremman, vihreämmän Euroopan hyväksi. Kaikki neljä ovat myös vahvoja, toisistaan erottuvia hahmoja. Ketkä sinä haluaisit nähdä vihreiden ehdokkaina komission johtoon?

Esivaali kestää ensi viikon tiistaihin, tammikuun 28. päivään saakka. Toivon että voit käyttää saman tien pienen hetken aikaasi kahteen helppoon tekoon:

1. Äänestä! http://greenprimary.eu
  2. Kerro ystävillesi, että äänestit. Laita linkki Facebookiin tai Twitteriin, tai vaikka mainitse siitä kahvitauolla - pistä sana kiertämään!

Haluamme, että Euroopasta päättäminen kuuluu kaikille. Demokratiaa ei ole Euroopassa tänään liikaa, vaan liian vähän. Tehdään siis yhdessä tästä vihreästä demokratian ja avoimuuden askeleesta onnistunut!

Voimia ja iloa eurovaalivuoteen 2014!

Lasse Miettinen

puoluesihteeri

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.