— Marja Honkonen

Ska Keller ja José Bové Euroopan Vihreiden kärkiehdokkaiksi

Euroopan Vihreät ovat valinneet yhteisen vaalikampanjansa kärkiehdokkaiksi Ska Kellerin ja José Bovén. Ehdokkaat valittiin sähköisellä esivaalilla, jossa äänesti yhteensä 22 676 eurooppalaista.

Kärkiehdokkaat toimivat Euroopan Vihreiden yhteisen vaalikampanjan vetureina, jotka ovat myös Vihreiden ehdokkaita komission puheenjohtajaksi. Ainutlaatuinen sähköinen esivaali oli avoin kaikille 16 vuotta täyttäneille EU-maissa asuville.

Saksalainen Franziska ”Ska” Keller on ollut europarlamentin jäsen vuodesta 2009. Parlamentissa hän on kehitysyhteistyövaliokunnan jäsen sekä kansalaisvapauksien sekä oikeus- ja sisäasiain valiokunnan varajäsen. Keller on erikoistunut maahanmuuttokysymyksiin sekä EU:n Turkin-suhteisiin. Esivaalissa hän oli Euroopan Vihreiden nuorten tukema ehdokas. Keller on naimisissa suomalaisen vihreän aktiivin Markus Draken kanssa.

Ranskalainen José Bové on maanviljelijä ja europarlamentin jäsen vuodesta 2009. Hän on tunnettu kansalaisaktivistina muun muassa gmo- ja globalisaatiokriittisissä liikkeissä. Bové toimii parlamentissa maatalouden ja maaseudun kehittämisen valiokunnan varapuheenjohtajana.

– Haluamme puolustaa sosiaalisesti oikeudenmukaista, ilmastolle hyvää ja avointa Eurooppaa. On tärkeää, että nuori sukupolvi saa äänensä kuuluville unionissa. Emme halua, että kokonainen ikäluokka menettää uskonsa tulevaisuuteen, Keller sanoi esivaalitulosten julkaisutilaisuudessa.

Vihreät oli eurooppalaisista puolueista ensimmäinen ja ainoa, joka valitsi ehdokkaansa EU:n kärkitehtäviin avoimella vaalilla.

– Olen ylpeä siitä, että vihreät ensimmäisenä poliittisena liikkeenä Euroopassa avasi kärkiehdokkaidensa valinnan kaikille kansalaisille. Rajat ylittävä demokratia vie aikansa rakentaa, mutta tämä on alku. Olemme osoittaneet, että kansalle vallan antava Eurooppa on tehtävissä, jos tahtoa on, Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen sanoo.

Esivaalin tulokset ja lisätietoa aiheesta: http://europeangreens.eu/

EGP:n tiedote esivaalista löytyy täältä.

Tutustu tarkemmin kärkiehdokkaisiimme täällä.