— Marja Honkonen

Euroopan Vihreät avasivat yhteisen vaalikampanjansa

Euroopan Vihreät ovat avanneet yhteisen eurovaalikampanjansa Brysselissä. Kampanjan kulmakiviä ovat ilmaston pelastaminen ja talouskriisin raunioittaman unionin jälleenrakentaminen reilulla tavalla.

– Vihreät uskovat yhtenäiseen Eurooppaan, mutta samoilla kuluneilla raiteilla emme voi jatkaa. Meidän täytyy korjata epädemokraattiset rakenteet, kääntää talous kestävään suuntaan ja palauttaa ihmisten luottamus tulevaisuuteen, kokoukseen osallistunut eurovaaliehdokas, Vihreiden varapuheenjohtaja Anne Bland sanoo.

Kokouksessa hyväksytyn vaaliohjelman yksi keskeinen tavoite on uuden työn ja hyvinvoinnin luominen. Taloudelle ja finanssimarkkinoille tarvitaan uudet pelisäännöt. Rauhan ja ihmisoikeuksien tulee olla EU:n ulkopolitiikan keskiössä. Ilmastopolitiikkaan on saatava nykyistä napakampi ote.

– Kun vuonna 2015 neuvotellaan uudesta ilmastosopimuksesta, Euroopan pitää johtaa muu maailma sitoutumaan kunnianhimoisiin tavoitteisiin. Myöskään päästökaupan ongelmien korjaamisessa ei pidä aikailla, kokoukseen osallistunut eurovaaliehdokas Saara Ilvessalo sanoo.

Kehitysministeri Pekka Haavisto oli yksi kampanja-avauksen pääpuhujista. Euroopan Vihreiden entisen puheenjohtajan kampanjaneuvot saivat kokousyleisön osoittamaan suosiotaan seisaaltaan.

– Menkää vaalikampanjassa sinne, missä teitä ei odoteta. Tavatkaa ihmisiä, joita ette muuten tapaa. Se onnistui meiltä presidentivaaleissa Suomessa ja me voimme saada sen onnistumaan Euroopassa, Haavisto sanoi puheessaan.

Euroopan Vihreät tekevät yhteistä vaalikampanjaa jo kolmannen kerran. Kampanjan kasvoina ja Vihreiden ehdokkaina EU:n johtotehtäviin ovat saksalainen europarlamentaarikko Ska Keller ja ranskalainen europarlamentaarikko Jośe Bove. Vaalikampanjan ilme esiteltiin kansainväliselle medialle aiemmin tällä viikolla.

Lisätietoa Euroopan Vihreiden yhteisestä vaalikampanjasta löytyy tästä osoitteesta.

Vihreiden varapuheenjohtaja, eurovaaliehdokas Anne Bland oli yksi Vihreiden delegaateista Euroopan Vihreiden kokouksessa Brysselissä. Kokouksessa hyväksyttiin yhteinen vaaliohjelma ja avattiin koko Euroopan laajuinen yhteinen eurovaalikampanja.