— Marja Honkonen

Tuuli Kousa ehdolle europarlamenttiin

TIEDOTE 12.2.

Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Tuuli Kousa on nimetty Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi. Kousa työskentelee ministeri Pekka Haaviston poliittisena erityisavustajana.

– Olen asunut, opiskellut ja tehnyt töitä ulkomailla lähes kymmenen vuotta. Olen identiteetiltäni paitsi suomalainen, myös eurooppalainen, Kousa sanoo.

– Suomi ei voi elää kuplassa. Eurovaaleissa on kyse on Suomen tulevaisuudesta, Kousa perustelee ehdokkuuttaan ja jatkaa:

– Euroopan ja Suomen kilpailukykyä on parannettava. Emme voi kilpailla työn hinnalla, ja perinteinen teollisuus on lasku-uralla. On sanottava kyllä uusille ideoille, teknologioille ja uskaltamisen kulttuurille.

Kousan muita vaaliteemoja ovat työperäisen maahanmuuton ja uusien kasvualojen edistäminen.

– Suomi voi menestyä vain osana Eurooppaa ja maailmaa. Hyvinvoinnin turvaamiseksi tarvitaan lisää vapaata liikkuvuutta ja kestävälle pohjalle rakennettuja kasvualoja, hän sanoo.

– Peliteollisuuden menestys on mahtava juttu. Katoavien työpaikkojen korvaamiseksi tarvitaan monenlaisia ratkaisuja. Erityisesti uusiutuvan energian bisneksessä on valtakunnallisesti suuri työllistävä potentiaali. Hiilestä on päästävä eroon.

Koulutukseltan Kousa on juristi. Hän on valmistunut London School of Economicsista, missä hän aikanaan toimi ylioppilaskunnan ensimmäisenä pohjoismaalaisena puheenjohtajana. Ennen erityisavustajan työtään Kousa on työskennellyt kansainvälisissä tehtävissä media- ja energia-alan pörssiyhtiöissä, kustantamossa ja viimeksi kansainväliseen markkinointiviestintään erikoistuneen tiimin johtajana viestintätoimisto Milttonissa. Tästä tehtävästä Kousa on nyt hoitovapaalla.

- Kahden pienen lapsen äitinä työn, luottamustehtävien ja perheen yhteensovittaminen on ajoittain mutkikasta. Minulle on kuitenkin tärkeää olla rakentamassa Eurooppaa, joka ei elä velaksi tulevien sukupolvien kustannuksella - oli kyse taloudesta tai ympäristöstä, Kousa sanoo.