— Marja Honkonen

Vihreät/EVA-seminaari: Kuka voittaa tietosuojassa - databisnes vai yksityisyys?

Bryssel on lobbauksen villi länsi. EU:n komissio on luonut lobbareille rekisterin. Rekisteröityminen on kuitenkin vapaaehtoista. Miten lobbaus näkyy erityisesti tietosuojadirektiivin valmistelussa? Kuinka paljon databisneksen ääni pyrkii ohjaamaan yksityisyyden suojan kustannuksella? Jotta jokainen voisi päätellä, ajaako edustaja kansalaisen etua vai yritysten etua, on Brysseliinkin korkea aika saada säännöt ja pakollinen rekisteri lobbareille.

Aika: Pe 7.2. klo 15–17

Paikka: Postitalo, Vihreä neuvotteluhuone, Mannerheiminaukio 1A (10. krs), Helsinki

Ilmoittautumisia pyydetään: satu.hassi-office@ep.europa.eu

OHJELMA

15.00 Kahvi

15.15 Avaussanat

Satu Hassi, MEP (Vihreät/EVA)

15.20 Paneelikeskustelu

Puheenjohtaja: Satu Hassi MEP

Panelistit: Jyrki Kasvi Tieke

Ville Oksanen Effi

Joe McNamee EDRi

Heidi Hautala

16.20 Q&A

16.45 Yhteenveto

Satu Hassi, MEP (Vihreät/EVA)

17.00 Tilaisuus päättyy

Satu Hassi

Hassi on Euroopan parlamentin jäsen, Vihreät/Euroopan vapaa allianssi -ryhmässä.

Heidi Hautala

Heidi Hautala toimi kehitysministerinä 2011-2013, jota ennen hän oli Euroopan parlamentin jäsen. Meppi-aikoinaan Hautala ajoi aktiivisesti lobbauksen läpinäkyvyyden lisäämistä.

Jyrki Kasvi

Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus Tieken tutkimus- ja kehittämisjohtaja.

Joe McNamee

European Digital Rights -järjestön johtaja. EDRi on toiminnassaan keskittynyt mm. tunnistetietojen vaatimuksiin, tekijänoikeuksiin ja fair use -rajoituksiin, kyberrikollisuuteen, verkkosisällön suodatukseen ja estoon sekä verkkosivujen alasottamiskäytäntöihin (notice and takedown).

Ville Oksanen

Ville Oksanen on Electronic Frontier Finland eli Effin perustajajäsen ja varapuheenjohtaja. Hän on myös Aalto-yliopiston tutkija ja teknologiaoikeuteen keskittynyt juristi.