— Marja Honkonen

Annin aakkoset

"E" niin kuin ehdokas, "V" niin kuin vihreä. Ehdokkaan aakkoset -sarjassa vihreät eurovaaliehdokkaat paljastavat palan itsestään kirjain kerrallaan. Anni Sinnemäki kertoo, miksi kannattaa olla feministi ja miksi hän uskoo, että öljyriippuvuudesta voidaan päästä eroon. "Olen vähän huono mutta innokas hiihtäjä", paljastaa Anni myös.

Armo. Sitä täytyy aina olla, myös itseä kohtaan.

Beirut. Nyt tasavallan presidentti antaa Beirutista huolestuneita lausuntoja Krimistä ja Venäjästä, Libanon täynnä syyrialaisia pakolaisia. Mun Beirut on silti myös yksi hullu matka Siirin kanssa, tultiin väsyneinä kaupunkiin, ihmeteltiin miten tällaiseen paikkaan voi tulla lomalle, heittäydyttiin kaupunkiin, sen juhliin ja ihmisiin.

Cleantech. Suomi tekisi viisaasti, jos se päättäisi suunnata energiapolitiikkansa niille aloille, joilla meillä on myös vientimahdollisuuksia: uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen.

Doris Lessing. Lessingin Kultainen muistikirja on yksi suurimmista romaaneista ikinä. Vuonna 1962 julkaistussa kirjassa on kaikki: miten nainen leikkaa hiuksensa eron jälkeen, kommunismista luopuminen, lapsenkasvatus, ystävyys, onnettomien rakkauksien onnelliset hetket.

Eduskunta. Poliittisen työn ja kamppailun paikka viimeisen 15 vuoden ajan. Edistystä, tappioita, yhteistyötä ja hämmennystä sen edessä, miten vähän ympäristönsuojelu välillä saa kannatusta. Viisaat ja taitavat kollegat vihreässä ryhmässä, monet hienot ihmiset muissa puolueissa, päänsärky, väsymys, innostus ja joskus musta huumori.

Feminismi. Kannattaa olla feministi, kannattaa opetella katsomaan maailmaa siten, että ymmärtää mitä sukupuoli merkitsee, jotta osaisi muuttaa asioita niin, että sukupuoli ei enää merkitsisi niitä kahleita, joita se on eri aikoina merkinnyt.

G20. Maailma on muuttunut, voimakkaita talouksia on muuallakin kuin vanhassa lännessä. Uusi tasapaino on meille terveellinen ja opettavainen, olkoon meillä nöyryyttä ja yhteistyökykyä toimia uusien mahtien kanssa niin, että onnistumme ratkaisemaan ihmisyhteisön polttavat ongelmat.

Hiihto. Olen vähän huono mutta innokas hiihtäjä. Lumen tuoksu, liukuminen ja vauhdin tuntu. Keskuspuiston laduilla vanhojen miesten vertaansa vailla oleva murtomaatyyli.

Ilmastonmuutos. Välillä en voi uskoa todeksi sitä, miten hitaasti päätöksenteko ja muutosten tekeminen ovat edistyneet. Uskon silti siinä, että onnistumme, kekseliäät ihmiset, yritykset, kunnat, aktivistit, terveyttään puolustavat kiinalaiset, seuraava Euroopan parlamentti ja lukemattomat muut tulevat vielä selättämään tämän uhan.

Juoksu. Parasta on, kun juoksee tarpeeksi paljon ja sitten joku päivä Pitkänsillan jälkeen rannassa hiekalla tuntuu siltä, että askel kulkee melkein kuin olisi antilooppi.

Koli. Kaunis kansallismaisema. Kännykkäkameran kuvassa omat lapset ja Pielinen. Paikka, jonka historiassa näkyy, miten Eurooppa ja suomalaisuus kietoutuvat yhteen. Vanhojen metsien kauneus ja haikeus kauan sitten tyhjentyneistä torpista, joissa suuret perheet tekivät töitä leipänsä eteen.

Lohi. Suojellaan uhanalaiset kalakannat. Kestävä eurooppalainen kalastuspolitiikka ei riistä Afrikan valtioiden kalavaroja, vaan mahdollistaa inhimillisen mittakaavan kalastuksen niin Suomessa kuin muualla Euroopassa.

Maa-artisokka. Keitto maa-artisokasta ja perunasta, vaivalloisesti kuorittavat ja vitsikkäät maa-artisokat, tylsemmät mutta pehmeämmät perunat. Öljyä keiton pinnalle.

Norppa. Saimaannorpat, itämerennorpat ja kaikki muut sadat ja sadat lajit jotka Suomessa ovat uhanalaisia tarvitsevat konkreettisia tekoja säilyäkseen. Luonnon monimuotoisuus tarkoittaa minulle meidän kaikkien rikkautta.

Oikeudenmukaisuus. Oikeudenmukaisuus on perustyökalu, jota politiikassa käytän päivittäin. Pitää miettiä, miten päätökset vaikuttavat eri ihmisiin. Onko tämä päätös reilu, asettaako se köyhimmät huonompaan asemaan kuin aikaisemmin, miten muuttaisimme verotusta, jotta se olisi oikeudenmukaisempaa? Työ kehitysyhteistyön puolesta, työ sellaisen talouden puolesta, joka toimii kestävästi ympäristön asettamien reunaehtojen sisällä. Oikeudenmukaisesti tulee kohdella myös eläimiä, ei turhille eläinkokeille ja tiukemmat vaatimukset eläinten pidolle.

Pankkiunioni. Tarvitaan yhteisiä eurooppalaisia sääntöjä siitä, että ensisijassa sijoittajat kantavat vastuun pankkien kriiseistä.

Q-teatteri. Taiteilijoiden itse perustama teatteri, taiteen itsenäisyys, Zaida Bergrothin versio Skavabölen pojista. Oma työni kulttuurin vapaan kentän toiminnan turvaamiseksi. Unelma saada liput Kaspar Hauseriin.

Rooma. Perheen muiden jäsenien toinen kotikaupunki, lapsi, joka kirjattiin kirjoihin määritelmällä ”roomalainen ulkomailla”.

Sipoonkorpi. Kansallispuisto, joka ei olisi kansallispuisto ilman meidän tekemäämme työtä, salaperäistä kaunista metsää vain lyhyen matkan päässä sieltä, missä on täyttömaata, kerrostaloja ja metro. Ihminen tarvitsee metsää lähelleen.

TEM. Työ- ja elinkeinoministeriö. Hengästyttävä ja mielenkiintoinen aika omassa poliittisessa työssä. Ylpeyden aiheita: ihmisille oikeus opiskella omaehtoisesti työttömyysturvalla ja nuorisotyöttömyyden kääntäminen laskuun.

Ultra Bra. Kun seisoo Tavastian parvella ja katsoo orkesterin soittavan, kuulee lauletut sanat ja ne tuntuvat samaan aikaan omilta ja kaikkien yhteisiltä.

Venäjä. Ristiriitoja täynnä oleva suhde: kieli, jota olen ensimmäisenä opiskellut, kirjallisuus ja ihmiskohtalot, joita rakastan, Pietari, ainoa maa jossa olen Suomen lisäksi tehnyt töitä, ja samalla turhautuminen siitä suunnasta, johon maa on menossa, pois oikeusvaltiosta kohti propagandan voimalla ylläpidettyä turhaa vastakkainasettelua, jota venäläiset ihmiset eivät tosiasiassa tarvitsisi.

Wilder, Billy. Piukat paikat elokuva-arkiston teatterin pehmeissä tuoleissa, Marilyn Monroe ja se mystinen valo, joka on vain elokuvatähdillä.

Yö. Se aika, kun juhlat ovat parhaimmillaan, ajatukset synkimpiä, vauvat tuskaisimpia, elokuvat Sodankylässä, jotka päättyvät kolmelta yöllä aurinkoiseen joenrantaa. Elämän tuntuvampi puoli.

Åmål. Lucas Moodyssonin elokuva Fucking Åmål, joka lohduttaa jokaista ahdistunutta pienessä paikassa ja pienissä piireissä kasvavaa teiniä: maailmassa kannattaa olla rohkea ja rakkauden osoittaminen vapauttaa.

Äiti. Oma äitini Aino Sinnemäki on henkilö, jota loppujen lopuksi ihailen eniten maailmassa. Terävä, sivistynyt, kriittinen, analyyttinen, hauska ja pelottava, hellä äiti ja isoäiti, joka aina puhuu lapsille kuten järkeville olennoille, oman lastenkasvatuksen turva ja selkänoja.

Öljyriippuvuus. Uskon ihmisten voimaan tehdä muutoksia, uskon että tulen itse näkemään maailman, jossa olemme irtautuneet öljyriippuvuudesta.