— Jarkko Minkovitsch

Anteron aakkoset

Antero Vartia

"E" niin kuin ehdokas, "V" niin kuin vihreä. Ehdokkaan aakkoset -sarjassa vihreät eurovaaliehdokkaat paljastavat palan itsestään kirjain kerrallaan. Antero Vartia kertoo öisistä unelmistaan ja paljastaa elämäntehtävänsä.

Arvo Arnar Antero Vartia. Siinä koko nimeni. Arnar on islantia ja tarkoittaa kotkaa. Olen iloinen, että minulla ei ole ärrävikaa.

Brysselin kinuskikeksi. Se on ollut suosikkijäätelöni siitä asti, kun sen löysin. Jos sitä on pakkasessa, syön sen. Kaiken kerralla. Ja ihmettelen jälkikäteen, miten onnistun siinä kerta toisensa jälkeen. Toivottavasti jäätelön nimi saa toisen merkityksen tulevaisuudessa.

Casablanca. Kaikkien aikojen hienoin elokuva. By far. Jaksan katsoa sen kerta toisensa jälkeen.

Detta reddast. Tuokin on taas islantia. Se tarkoittaa, että kyllä tämä tästä. Sillä kyllä tämäkin tästä.

Elämäntehtäväni. Elämäntehtäväni on on olla hyvä isä. Elämän tavoitteeni on olla onnellinen isoisä. Elän tunteista. Tämä oli vastaukseni, kun minulta lukion filosofian tunnilla kysyttiin elämän merkitystä. En ole edes yrittänyt keksiä parempaa vastausta, koska olen niin tyytyväinen monen vuoden takaiseen vastaukseeni.

Farkkukauppa. Vanhempani olivat farkkukauppiaita. Minut puettiin Leviksen vaatteisiin jo tarhaikäisenä. Ala-asteen alussa minut tunnettiin Levis-miehenä. Se vääntyi nopeasti Leeviksi, joksi läheisimmät ystävät kutsuvat minua edelleen.

Gluteeni. Olen huomannut, että leivän syöminen saattaa vaivata ruuansulatustani. En ole siitä varma, mutta olen voinut paljon paremmin vähennettyäni sen syöntiä.

Huikea vaalitulos. Haluan että Vihreät voittavat isosti näissä vaaleissa. Olen luvannut viedä puoluesihteerin ravintolaan syömään, jos emme saa kaikkien aikojen tulosta näissä eurovaaleissa.

Itämeren kalastuspolitiikka. Nykyisellään se on pöljää. Ei pelkästään siksi, että kalakannat kärsivät. Vaan siksi, että se on taloudellisesti täysin kannattamatonta ja lyhytnäköistä.

Järjen ääni. Se antaa toisinaan kuulua itsestään. Saisi kuulua useamminkin. Erityisesti toivoisin, että järki pääsee mahdollisimman usein ääneen, kun tehdään meihin kaikkiin vaikuttavia poliittisia päätöksiä.

Kuisma Savolainen. Kuisma oli vakavamielinen yliluutnantti ja homoseksuaali. Hän rakastui Kalleen, meni naimisiin ja muutti ulkomaille. Tämä tapahtui vuonna 2001 Salatut elämät -sarjassa. Esitin Kuismaa ohjelmassa. Kuisman kuva vaihtuu usein Facebook-profiilikseni, jos kaverit pääsevät käyttämään tietokonettani salaa.

Laulutaito. Se on ala-arvoinen. Siitä huolimatta laulan karaokessa Kirkaa tai Rauli Badding Somerjoen Paratiisin.

Mattolaituri. Kyseessä on  perustamani kahvila Kaivopuiston rannassa Helsingissä. Monet haukkuivat paikan nimen, ennen kuin kahvila valmistui. Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että en olisi voinut parempaa nimeä kahvilalle antaa.

Nuoren visio. Juniorina olin vakuuttunut siitä, että isona minusta tulee poliitikko. Tänä keväänä nähdään, pitikö arvaukseni paikkansa.

Optimismi. Usko parempaan on yksi arvokkaimmista luonteenpiirteistä - varsinkin poliitikoille. Jos maailmassa ei olisi optimismia, olisi toivo jo kauan aikaa sitten menetetty.

Paul Krugman. Amerikkalainen kansantaloustieteilijä, joka on vaikuttanut ajatusmaailmaani ehkä eniten - ainakin ulkomaalaisista ajattelijoista.

Q. Mestari Q oli ehdoton suosikkini James Bondeissa.

Reissumies. Olen kiertänyt maapallon pariinkin kertaan. Nyt, reippaana poikana, aion kiertää melkein koko Suomen asuntoautolla. Vinkatkaa, missä kannattaa käydä osoitteeseen antero@anterovartia.com.

Sähköntuotanto. Sen uudistamiseen meidän täytyisi panostaa. Energiaa on kaikkialla. Kunhan opimme valjastamaan sen entistä ympäristöystävällisemmin sähköksi, avautuu meille taas kokonaan uusi maailma.

Tulevaisuus. Se on täällä pian. Siksi siitä kannattaa pitää huolta.

Unenpuute. Asia, joka huolettaa minua politiikan maailmassa eniten.

Vihreät. Puolueen jäsenet voivat tehdä politiikkaansa ylpeinä riippumattomuudestaan ja siitä, että Vihreillä on lupa katsoa kauemmas.

Waroman Pauli. Jos kampanja tekee teihin vaikutuksen, painakaa nimi mieleen. Paulin mainostoimisto Sherpa on kaiken näkyvän ja nokkelan takana.

XL. Arvatkaapa miksi.

Yrittäjän arki. Yrittäminen on monesti ongelmasta toiseen menemistä. Mutta siinä myös sen viehätys. Uskon yrittäjyyden ja yritteliäisyyden voimaan. Yritän aina parhaani mukaan kannustaa ihmisiä yrittäjiksi. Siihen liittyy epävarmuutta, mutta ei ollenkaan niin suurta, kuin moni ajattelee.

Zyzkovitz. Kerran käväisi mielessä, että kuinkahan suuri osa sähköpostista ei koskaan tavoita Beniä, kun vain harva meistä osaa kirjoittaa hänen sukunimensä oikein.

Å. Eli ruotsalainen O on suomalaisten ja ruotsalaisten aakkosten 27. kirjain, sekä norjalaisten ja tanskalaisten 29. kirjain. Se syntyi 1500-luvulla, kun ruotsin kielessä monissa sanoissa a alettiin lausua o:na.

Äiti. Hän, jos kuka, toivoisi kovasti, että pääsisin aikuisten töihin.

Öiset unelmat. Niin, minäkin haluan päästä aikuisten töihin. Haluaisin kovasti olla mukana rakentamassa parempaa huomista paikassa, jossa tulevaisuuteen voi vaikuttaa ehkä kaikkein eniten. Eurovaaleilla on väliä.