— Marja Honkonen

Ozanin aakkoset

"E" niin kuin ehdokas, "V" niin kuin vihreä. Ehdokkaan aakkoset -sarjassa vihreät eurovaaliehdokkaat paljastavat palan itsestään kirjain kerrallaan. Ensimmäisenä vuorossa on Ozan Yanar. Jutussa Ozan paljastaa muun muassa lempipaikkansa ja sen, että hänellä on oma salainen dippiresepti.

Aitous. Vilpittömyys. Rohkeus olla oma itsensä. Sitä arvostan ihmisessä.

Baba eli isäni. Maailman hienoin ja lämpimin ihminen! Sosiaalisesti lahjakas taiteilijasielu sekä syvällinen ajattelija. Isäni on opettanut minulle rehellisyyttä, riippumattomuutta ja uskomaan ihmisistä hyvää.

Change Europe, Vote Green! Olin juuri viime viikolla Euroopan Vihreiden vaalikampanjan avajaisissa. Tavoitteemme on sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä Eurooppa.

Dippi ja sipsit. Keksin aina tekosyyn ostaa dippia ja sipsejä. Minulla on jopa salainen dippiresepti!

Euroopan unioni. Euroopan unionissa on tehty paljon virheitä esimerkiksi talouspolitiikan saralla. Rauha, vapaa liikkuvuus ja muu tiivis yhteistyö ovat kuitenkin hienoja saavutuksia. Euroopan unionia pitää rakentaa ja korjata, ei hajottaa.

Feminismi. Sukupuolten välinen tasa-arvo on yhteiskunnan perusta niin työelämässä kuin sen ulkopuolellakin. Esimerkiksi EU:n johtotehtävissä on aivan liian vähän naisia. Se on valtavaa tuhlausta. Myös kodeissa meidän miesten pitäisi ottaa samanlainen vastuu lapsista ja kotitöistä.

Gezi. Toista kotimaatani Turkkia ravistelivat viime kesänä laajat istanbulilaisesta Gezi-puistosta lähteneet hallituksenvastaiset mielenosoitukset. Nuori sukupolvi vaati vihreämpää, demokraattisempaa ja arvoliberaalimpaa Turkkia, johon mahtuisivat kaikenlaiset elämäntyylit uskontoon, poliittisiin mielipiteisiin, seksuaaliseen suuntautumiseen tai etniseen taustaan katsomatta. Olen ylpeä näistä nuorista.

Helsingin yliopisto. Täältä olen saanut ammattitaitoni sekä monia hyviä ystäviä. Myös poliittiset ensiaskeleeni otin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnassa.

Ilmastonmuutos. Sen torjuminen pitäisi saada viimeinkin politiikan keskiöön.

Jalkapallo. Jo pikkupoikana pelasin päivät pitkät jalkapalloa Istanbulin ja Kyproksen kaduilla. Suomeen muuttaessani jalkapallo oli tärkeä keino saada ystäviä ja oppia suomea. Pelasin jalkapalloa nuorten SM-tasolla lukioikäisenä. Nykyään olen intohimoinen penkkiurheilija, mutta pelaan hyvässä kaveriporukassa aina tilaisuuden tullen.

Kirjastot ja kahvilat. Ovat lempipaikkojani. Notkun niissä usein iltamyöhään. Ne ovat täynnä elämää ja minusta on parasta olla ihmisten ympäröimänä.

Metro. Itähelsinkiläisenä päivistäni vähintään tunti kuluu metrossa. Helsingissä on kattavin ja toimivin joukkoliikenne, johon olen törmännyt.

Näytön paikka. Minulle on suuri kunnia, että olen päässyt ehdolle eurovaaleissa ja siitä, miten mahtavia ihmisiä kampanjaani on tullut mukaan! Haluan tehdä rohkean kampanjan, joka herättää keskustelua EU:n ja eurooppalaisuuden merkityksestä.

Oikeudenmukaisuus. Hyvä yhteiskunta pyrkii tarjoamaan kaikille samanlaiset lähtökohdat pärjätä elämässä. Se tarkoittaa esimerkiksi maksutonta koulutusta ja toimivaa terveydenhuoltoa. Sosiaalinen liikkuvuus on suomalaisen yhteiskunnan kauneimpia piirteitä.

Pekka Haavisto. Pekan presidentinvaalikampanja oli suomalaisen politiikan yksi inspiroivimmista hetkistä viime vuosina. Pekka toi sovinnon äänen kärjistyneeseen politiikkaan oikealla hetkellä ja tavalla.

Rakkaus. Tietenkin.

Suomi. Lapsena muutimme monta kertaa maasta toiseen vanhempieni työn vuoksi. Tarhaa kävin Oxfordissa, ala-astetta ruuhkaisessa ja suuressa Istanbulissa, yläastetta kuumalla Kyproksella. Kun muutin 14-vuotiaana Suomeen, päätin, että muuttaminen saa riittää. Tein Suomesta kotimaani.

Talous. EU voi kehittyä ekologisesti kestävän maailmantalouden veturiksi. Jotta tämä on mahdollista, meidän on panostettava rohkeasti osaamiseen, elinikäiseen oppimiseen ja ennakkoluulottomaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Näistä löytyvät niin Suomen kuin EU:n menestyksen eväät ja uudet työpaikat.

Ukraina. Tämän hetken polttavin kansainvälisen politiikan kysymys. Vierailin tammikuussa Kiovassa ja Maidanin mielenosoittajien rohkeus ja omistautuneisuus tekivät minuun vaikutuksen. Toivon, että ukrainalaiset saavat vielä joskus demokraattiset ja korruptoitumattomat johtajat.

Vallan linnake. Lempisarjani televisiossa.

Walla? Oikeasti? Walla, veli mä vannon! Itä-Helsingin vakiofraaseja.

Ympäristö. EU:n ja Suomen on kehitettävä ympäristöystävällisempiä teknologioita. Uudet energiamuodot ja vihreämpi teollisuustuotanto ovat välttämättömiä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Niistä voi tulla Suomelle myös uusia tulonlähteitä.

Zinedine Zidane. Maahanmuuttajaperheen poika nousi lähiöiden kaduilta yhdeksi maailman parhaista futaajista. Elegantein jalkapalloilija kautta aikain. On hauskaa, että sain puolisokseni saman sukunimisen naisen.

Äänestä! Näissä eurovaaleissa määritellään, millaisen unionin eurooppalaiset haluavat kaikkien näiden kriisien jälkeen. Siksi on ehkä tärkeämpää kuin koskaan vaikuttaa äänestämällä.