— Jarkko Minkovitsch

Saaran aakkoset

"E" niin kuin ehdokas, "V" niin kuin vihreä. Ehdokkaan aakkoset -sarjassa vihreät eurovaaliehdokkaat paljastavat palan itsestään kirjain kerrallaan. Saara Ilvessalo kertoo muun muassa bändistään ja ajasta, jonka hän vietti Zanzibarissa.

Saara Ilvessalo

Avoimuus. Toimivan politiikan ja myös ihmissuhteiden lähtökohta.

Bändi. Soitan rumpuja ja laulan muutamassa eri kokoonpanossa. Tällä hetkellä olen bändivastaavana ja laulavana rumpalina ainejärjestöni Lexin spex-musiikkiteatterissa. Soittaminen ja laulaminen vie ajatukset pois muista puuhista. Musiikissa on jotain taianomaista, samalla rauhoittavaa ja energiaa antavaa – Ja bonuksena saa päivittäisen annoksen todella huonoa huumoria.

Cleantech. Älykkäitä vihreitä ratkaisuja tarvitaan yhä enemmän.

Demokratia, erityisesti suorat vaikutusmahdollisuudet: Kansanäänestykset, kansalaisaloitteet, kansalaispäätökset. Elintärkeää lisätä, jotta päätöksenteko ylipäätään olisi oikeutettua. Vuonna 2011 kirjoitin ja toimitin pamfletin suorasta demokratiasta muiden asiaan perehtyneiden kanssa.

Eurooppa. Luonteva foorumi edistää ympäristönsuojelua, ihmisoikeuksia ja hyvää tulevaisuutta nuorille. Koen olevani paitsi turkulainen ja suomalainen, myös eurooppalainen – Olen matkustanut ja viettänyt paljon aikaa eri puolilla Eurooppaa.

Föreningar. Har tagit en hel del av min fritid sen jag var 18. Möten är livets krydda.

Green new deal. Kokonaisuus, jossa vihreisiin työpaikkoihin investoimalla ratkaistaan monta ongelmaa: Lisätään työllisyyttä, vähennetään ympäristö- ja ilmastokuormitusta sekä noustaan talouskriisikuopasta.

Huumori. Pasila-sarja, roisit vitsit, Siskonpeti-sketsit ja tilannekomiikka uppoavat minuun.

Ilmastonmuutos. Syy, minkä takia huolestuin maailman tulevaisuudesta ja lähdin mukaan politiikkaan: Haluan tietää tehneeni oman osuuteni maailman pelastamiseksi. Yhdelläkin ihmisellä voi olla suuri vaikutus, varsinkin, kun toimii maailmanlaajuisessa liikkeessä samojen arvojen puolesta.

Joet. Jokaisessa kunnon kaupungissa kuuluu olla joki.

Kingston Wall. Kenties paras suomalainen bändi kautta aikojen. Top-kolmosessa myös Amorphis ja Stam1na.

Läheisyysperiaate. Päätökset täytyy tehdä alimmalla mahdollisella tasolla, lähellä ihmistä, ja siirtää ylemmälle vain jos toteutus näin on tehokkaampaa. EU ei ole itseisarvo vaan keino ratkaista maiden rajat ylittäviä ongelmia.

Mausteet. Lähtökohta ruuassa.

Nuorille lisää valtaa! Päätöksenteon yhteiskunnassa pitää perustua sille, että kaikki ryhmät ovat edustettuina vallan pöydän ympärillä. Siksi politiikkaan tarvitaan enemmän nuoria, jotka osaavat myös parhaiten edistää nuorten hyvinvointia. Nuorille on myös luontevaa vaikuttaa suoraan asiakysymyksiin.

Oikeustiede. Intohimo ja unelma-ala. On kiehtovaa, miten kanssakäymisessä olevat ihmiset muodostavat yhteiskunnan, kehittävät yhteisiä sääntöjä ja pyrkivät toteuttamaan oikeudenmukaisuutta.

Pyöräily. Pääskynen. Punttis, potkunyrkkeily ja partio. Pääasiallinen liikkumismuotoni ja vapauden tunteen tuova intohimoni. Toteemieläimeni. Rakkaita harrastuksia, joille jää tällä hetkellä aivan liian vähän aikaa.

Queen. Soi sunnuntaiaamuisin kaiuttimista.

Raitsikka. Pitäisi palauttaa kotikaupunkiini Turkuun ja rakentaa Tampereelle kestävän kaupunkirakenteen ja joustavan liikkumisen nimissä. Turun rakennuslautakunnan puheenjohtajana minulla on kunnia seurata ja vaikuttaa kaupungin kehitykseen.

Suurkaupungit. Niiden tunnelmassa on jotain mielettömän kiehtovaa. Kestävästi rakentuneet kaupungit ovat myös toimivia ja viihtyisiä.

Tvåspråkighet. Jag har gått både daghem och grundskola på en svensk språkbadslinje. Gymnasiet var finskspråkigt, första examen vid Åbo Akademi studerade jag på svenska, och nu skriver jag mig gradu på finska vid Turun yliopisto. Det har varit en privilegium att lära sig två språk flytande, och även om mina föräldrar pratar finska med mig har jag en tvåspråkig identitet. Utöver finska och svenska pratar jag engelska, tyska, spanska, franska och lite swahili.

Uni. Nukkuminen on ihanaa.

ViNO, eli Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto. Yksi hauskimpia muistoja viime eurovaaleista liittyy ViNOn ennakkoäänestystempaukseen, jossa jonotimme yön yli teltassa kaupungintalon ulkopuolella päästäksemme äänestämään ensimmäisinä ennakkoäänestyksen auetessa.

Www, world wide web. Koko internet on hieno asia, ja tietoverkon neutraaliuutta on syytä varjella. Avoimen datan mahdollisuudet ovat loputtomat, eikä vähiten avoimemman demokratian ja elektronisen demokratian kehittämisessä.

X-bosoni. Fysiikka kiehtoi erityisesti lukiossa, jolloin kirjoitin myös apokalyptisen pöytälaatikkonovellin atomien hajoamisesta. Samassa laatikossa on tallessa myös tonneittain paitsi fysiikkaa, myös muuta elämää koskevaa runoutta.

Ympäristön- ja luonnonsuojelu. Ympäristöllä on minulle itseisarvo. Emme voi hyväksikäyttää luontoa ja muita lajeja miten meitä huvittaa. Olen opinnoissani erikoistunut paitsi rikos- ja EU-oikeuteen, myös ympäristölainsäädäntöön, josta suurin osa tulee nykyään nimenomaan Euroopan unionista.

Zanzibar. Asuin vuonna 2012 puoli vuotta Itä-Afrikan saarella opiskelemassa Sharia-lakia ja kriminologiaa yksityisessä islamilaisessa yliopistossa sekä tekemässä kehitysyhteistyötä lasten oikeuksien parissa ja entisten huumeidenkäyttäjien englanninopettajana. Olin kylän ja yliopiston ainoa vaaleaihoinen – Se opetti, millaista on olla erilainen.

Åbo och Åbo Akademi. Klokaste människor i Finland bor längs Aura å ;)

Äiti, isä ja pikkuveli. Rakkaimmat perheessä – Ja myös ahkerat tukijat ja kampanjoitsijat politiikassa.

Öar och Östersjön. Min släkt har en sommarstuga i Nådendals skärgård och en nära Nystad. Jag älskar att fiska, segla och vandra i naturen och har tusentals kära minnen från skärgården.