— Marja Honkonen

Alanko-Kahiluoto Vihreiden yhteiskokouksessa: Sotesovun kaltaista rakentavaa politiikkaa tarvitaan

Vihreän eduskuntaryhmäryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto toivoo sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen etenevän ripeästi. Kansalaisten hyvinvointierojen repeäminen pitää pysäyttää; asialliset sosiaali- ja terveyspalvelut kuuluvat tasapuolisesti kaikille kansalaisille.

Sote-uudistus etenee hallituksen ja opposition yhteistyönä. Viiden sote-alueen malli on Vihreiden sosiaali- ja terveyspoliittisen ohjelman mukainen.

– Olemme vaatineet sotealueille leveitä hartioita, ja nyt meillä on malli, jossa sellaiset todellakin on. Soteuudistus on tämän hallituksen rakenteellisista uudistuksista tärkein. Sotesopu oli paras päätös pitkään aikaan. Juuri tällaista rakentavaa sopua politiikassa tarvitaan, Alanko-Kahiluoto sanoi eduskuntaryhmän ja vihreän valtuuskunnan yhteiskokouksessa.

Uudistuksen yhteydessä on Alanko-Kahiluodon mukaan mahdollista toteuttaa yksikanavainen terveydenhuollon rahoitusjärjestelmä. Hän toivoi puheessaan yhteiskokoukselta aktiivista keskustelua uudistuksen mahdollisuuksista ja riskeistä.

Yhteiskokous kutsuttiin koolle arvioimaan hallituspolitiikan toteutumista uudessa tilanteessa. Alanko-Kahiluoto korosti, että etenkin heikoimmassa asemassa olevien ja ympäristön puolustaminen ovat entistä enemmän Vihreiden harteilla vasemmistoliiton lähdettyä oppositioon.

– Vihreät ovat pitäneet hallituksessa lupauksen köyhien aseman parantamisesta. Pitkään ajamamme tavoite toimeentulotuen siirtämisestä Kelaan toteutui. Tämä on iso, merkittävä asia pienituloisen oikeusturvan ja tasa-arvon kannalta. Samalla se on askel kohti yhden luukun periaatetta ja perustuloa, Alanko-Kahiluoto sanoi.

Myös kehysriihen veropäätökset ovat Alanko-Kahiluodon mukaan oikeudenmukaisia: pienituloisille kohdistettiin 100 miljoonaa euroa veronkevennyksiä. Työtulovähennyksen sekä kunnallisverotuksen kevennyksen ansiosta pienituloisten asema parantuu.

Alanko-Kahiluoto muistutti, että pienituloisten aseman parantamisessa on syytä tarkastella koko vaalikautta. Vihreille yksi hallitukseen menemisen ehdoista oli, että perusturvaa korotettaisiin vähintään 100 eurolla.

– Nyt olemme saaneet läpi suurimman osan pitkään ajamistamme työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamisen keinoista. Puolison tulojen vaikutus työttömän puolison työmarkkinatukeen poistettiin. Työttömyysturvan toteutetaan ennakkomaksun mahdollisuus. Ansiosidonnaiseen oikeuttavaa työssäoloehtoa on lyhennetty.

– Lisäksi työttömyyskorvaukseen on tehty 300 euron suojaosa, niin sanottu vapaatulo, ja nyt kehysriihessä sovittiin myös asumistuen suojaosasta. Suojaosat ovat käytännössä merkittäviä askelia kohti perustuloa, Alanko-Kahiluoto kiitti.

Alanko-Kahiluodon mukaan kehysriihi ei ollut helppo yhdellekään puolueelle.

– On ilmeistä, etteivät kaikki kehysriihen päätökset olleet vihreiden ajamia tai tavoitteidemme mukaisia. Kaikkein vaikeinta meille olivat lapsilisistä ja kehitysyhteistyöstä leikkaaminen sekä perusturvan indeksikorotusten pienentäminen.

Vihreät ovat pitäneet kiinni siitä, etteivät päätökset saa kohtuuttomasti kasaantua yksittäiselle väestöryhmälle.

– Siksi toisaalta positiivista on se, että tilannetta helpottaa hallituksen jo valmistelema asumistukilain uudistus. Kun asumistuen omavastuu porrastetaan ruokakunnan koon ja alaikäisten lasten lukumäärän mukaan, juuri lapsiperheiden asumistuki kasvaa, Alanko-Kahiluoto totesi.

Alanko-Kahiluodon puhe löytyy kokonaan täältä.