— Jarkko Minkovitsch

Johannan aakkoset

Johanna Sumuvuori

"E" niin kuin ehdokas, "V" niin kuin vihreä. Ehdokkaan aakkoset -sarjassa vihreät eurovaaliehdokkaat paljastavat palan itsestään kirjain kerrallaan. Johanna Sumuvuori kertoo, mikä on KATU ja miten örkit liittyvät politiikaan. "Yksi kaikkien aikojen suosikkisarjoistani on Tankki Täyteen. Osaan sen repliikit melkein ulkoa.", paljastaa Johanna myös.

Aamukahvi. Amerikka. Aamulla sydänalassa läikähtää, kun ajattelen ensimmäistä kahvikuppiani. Amerikka jaksaa kiehtoa minua, vaikka se on monella tavalla ristiriitainen maa. Yritän koko ajan ymmärtää paremmin suurvaltojen ulkopolitiikkaa ja historiaa.

Bryssel. Simone de Beauvoir. David Bowie. Vaikutin kolme vuotta Euroopan vihreän puolueen hallituksessa. Eurooppalainen politiikka ja Brysselin korttelit tulivat tutuiksi ja tärkeiksi. Beauvoir on yksi suosikkiajattelijoistani ja nainen, joka uskalsi olla edellä aikaansa. Äiti opetti minut kuuntelemaan David Bowieta. Erinomainen ennakkoperintö.

Curry. Pidän intialaisesta ruuasta, curry on yksi suosikkimausteeni.

DJ. Pyöritän levyjä Tiia Vanhatapion kanssa Club Bangles -duona. Musiikki on minulle yhtä tärkeää kuin hengittäminen, syöminen ja lukeminen.

Englanti. Elli. Iso-Britannia on vielä tällä hetkellä toinen kotimaani. Brittien euroskeptisyys on saanut pohtimaan EU:n identiteettiä entistä enemmän. Elli on tyttäreni, jolta opin koko ajan enemmän elämästä. Viimeksi hän opetti minut ääntämään täydellisen brittiläisesti sanan "tomato".

Finland. Fauna. Ulkomailla asuessa tulle puhuttua Suomesta jatkuvasti. Kotimaa aiheuttaa toki pettymyksiäkin, mutta rakkaus siihen kestää kuin sidostesukka. Eläinkunnalla ei ole ääntä eurovaaleissa. Siksi haluan puhua myös eläinten puolesta.

Gradu. Tein sen asepalveluksen suorittaneista naisista.

Huoltoasemat. Olen lapsesta asti rakastanut huoltoasemia. Yksi kaikkien aikojen suosikkisarjoistani on Tankki täyteen. Osaan sen repliikit melkein ulkoa.

Ihmisoikeudet. Yksi syistä, joiden takia tulin mukaan politiikkaan.

Junaliikenne. Olen raideromantikko. Matkustan paljon junalla. Lontoo-Bryssel ja Pohjanmaan rata. Haluan, että seuraavaksi Helsingistä pääsee yöjunalla Berliiniin.

KATU eli Kansalaisjärjestöjen konfliktinehkäisyverkosto. Olen KATUn puheenjohtaja. Uskon, että konfliktien ennaltaehkäisy ja siviilikriisinhallinta ovat järkevimmät tavat pyrkiä hallitsemaan kriisejä, sekä inhimilliseltä että kansantaloudelliselta kannalta.

Lilith. Osuuskunta, jonka kautta teen freelancer-töitä. Osuuskuntamuoto on erinomainen tapa toteuttaa yrittäjyyttä.

Metsät. Masi. En osaa meditoida, mutta rauhoitun helposti kävelemällä metsässä. Masi oli lempisarjakuvani lapsena. Se johdatteli armeijateemojen pariin, joita en ole jättänyt vieläkään.

Nanna. Sain lempinimeni vauvana, mutta se ei lue vieläkään passissa.

Oxfordin yliopisto. Olen opiskellut tämän akateemisen lukuvuoden Oxfordin yliopiston kansainvälisen politiikan laitoksella.

Punk. Partio. Pietari. Punk on paitsi musiikkia, myös asenne, joka on antanut rohkeutta toimia ja saada äänensä kuuluviin. Partio on lapsuuden ja nuoruuden harrastus, joka teki minusta tiukan luonnonsuojelijan. Pietari on maaginen kaupunki, johon haluaisin matkustaa aina uudelleen ja uudelleen.

Q-teatteri. Q-teatteri tarjoaa puhuttelevia elämyksiä lähellä Helsingin kotia.

Rauha. Rauhanliike on aatteellinen kotini. Rauhanliikeessa ollaan realisteja vaatimalla mahdotonta.

Södergran. Sauna. Edith Södergran on nuoruuteni suosikkirunoilija, johon palaan aina uudelleen. Suosikkisaunani on Helsingin Kalliossa sijaitseva Arla - oman mökkisaunan jälkeen siis.

Tampere. Yksi parhaita paikkoja Suomessa. Tampereella on filmifestarit, Telakka, Työväenmuseo Werstas ja käsittämättömän hyviä poliitikoita: Hassi, Meriläinen, Tynkkynen, Urhonen, Parviainen, Suoniemi ja niin edelleen.

Ulkopolitiikka. Uskallus. Pyrin ymmärtämään koko ajan paremmin ulkopolitiikkaa. Haluan vaikuttaa siihen. Haluan uskaltaa koko ajan enemmän.

Vaasan seutu. Sieltä olen lähtöisin. Pohjalaisuus on ollut yllättävän hyvä voimavara elämässä. Pieniä ei itketä ja jos epäonnistutaan, hypätään epäröimättä uudelleen hevosen selkään.

X-sukupolvi. Muistan, kun Neuvostoliiton punakone moukaroi Suomea jääkiekkokaukalossa. Olin 10-vuotias, kun Kekkonen kuoli, Palme murhattiin ja Tšernobylissä sattui ydinonnettomuus. Sukupolvikokemuksia!

Yrittäjyys. Ylioppilaskunta. Tulen suvusta, joka on täynnä pienyrittäjiä. Isoisälläni oli aikoinaan farkkutehdas, jonka Fogrock-merkkisissä lappuhaalareissa poseerasin lapsena mainoskuvissa. Ylioppilaskunta on paikka, jossa opettelin voittamaan ennakkoasenteeni ja neuvottelemaan.

Zorro. Wikipedia sen sanoo: "Zorro taisteli tavallisten kansalaisten asialla valtiovaltaa vastaan." Ei huono esikuva.

Åland. Åbo. En koskaan unohda yläasteen leirikoulua ja pyöräretkiä Ahvenanmaalla. Turku on kaunis ja siellä asuu myös ahkera vaalipäällikköni Laura Rantanen.

Ääni. Ääni on puhetta, mielipide vaaliuurnilla ja musiikkia.

Örkit. Tolkienista tutut. Yritän politiikassa taistella kyynisiä ankeuttajia ja örkkejä vastaan. En anna helposti periksi.