— Marja Honkonen

Niinistö: Suomen irtaannuttava kivihiilestä

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö vaatii Suomea irtaantumaan kivihiilen käytöstä. Niinistö linjasi jäljellä olevan hallituskauden tärkeimmäksi tehtäväksi Suomen talouden uudistamisen vähäpäästöiseksi ja kestäväksi. Hän puhui aiheesta Vihreän puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa.

- Vihreiden keskeinen tavoite, ilmastolaki, on valmistumassa hallituksen esitykseksi. Tavoitteenamme on antaa hallituksen esitys seuraavan kuukauden kuluessa eduskuntaan. Silloin tämä hallitus jättää merkittävän perinnön Suomen tulevaisuuden turvaamisesta, Niinistö totesi.

Niinistön mukaan tarvitsemme uusia päätöksiä uusiutuvan energian edistämiseksi sekä kivihiilestä irtaantumiseksi.

- Vihreiden tavoitteena on, että hallitus asettaa kansalliseksi tavoitteeksi nostaa uusiutuvan energian käytön vähintään 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tämä vauhdittaisi kotimaisen metsähakkeen, tuulivoiman, aurinkovoiman, biokaasun ja biopolttoaineiden käyttöä, Niinistö sanoi.

- Olemme erityisen huolissamme kivihiilen käytöstä energiantuotannossa. Hallitus on jo nyt linjannut, että kivihiilen käytöstä pitäisi luopua vuoteen 2025 mennessä. Vihreiden mielestä tätä linjausta pitäisi tehostaa kieltämällä lainsäädännössä kivihiilen käyttö vuoteen 2025 mennessä. Tämä voidaan käytännössä toteuttaa asettamalla ympäristölupaan laitoskohtainen ilmastopäästökatto energiantuotantolaitoksille. Se varmistaisi, että energialaitokset panostaisivat kotimaisiin ratkaisuihin Niinistö linjasi.

Myös eurovaaleissa ilmasto on Vihreiden avainsanoja. Kaksi muuta tärkeää vaaliteemaa ovat työllisyys ja vapaus.

- Haluamme rakentaa kestävää tulevaisuutta ihmisille arjessa. Vihreät on eurovaaleissa positiivinen, ratkaisuja hakeva puolue, joka haluaa kulkea ihmisten kanssa yhdessä, Niinistö sanoi.

Kotimaisista onnistumisista, joissa ilmastonsuojelu on luonut uutta työtä ja menestystä, on otettava opiksi ja vietävä tätä viestiä kaikkialle Suomeen ja Eurooppaan.

- Uudessakaupungissa on moni suomalainen saanut kauan kaivatun työpaikan, kun kaupunki on rohkeasti lähtenyt vähentämään päästöjään ja samalla luonut ympärilleen uusia puhtaan teknologian yritystoimintaa. Yhdessä meidän on kyettävä toistamaan tätä menestystarinaa kaikkialla Suomessa sekä Euroopassa, pelastaaksemme lapsemme ja lapsenlapsemme ilmastonmuutokselta sekä luodaksemme uutta työtä ja kestävää kasvua, Niinistö kertoi.

Niinistön mukaan on Suomen etu pyrkiä etsimään tasapainoista ratkaisua Ukrainassa, jossa Ukraina voi lähentyä Euroopan unioniin, mutta suhteet Venäjään pysyvät kunnossa.

- Venäjän kanssa on jatkettava vuoropuhelua ja vuorovaikutusta. Ukrainan tilanne myös muistuttaa meitä siitä, että kansalaisten vapauksien, ihmisoikeuksien, rauhan ja demokratian puolustaminen on yhä ajankohtaista Euroopassa, Niinistö totesi.

Puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokous oli koolla arvioimassa vihreiden hallitustaivalta. Istuva hallitus on yhtenä harvoista hallituksista Euroopassa onnistunut sopeuttamaan taloutta vahvistaen pienituloisten perusturvaa ja kasvattamatta tuloeroja.

- Vihreät on reilujen uudistusten puolue. Me haluamme, että Suomi nousee talouden taantumasta maana, jossa jokaisella ihmisellä on edellytykset hyvään elämään, koulutukseen ja työhön.

Koko puheen voi lukea osoitteessa: http://www.vihreat.fi/tiedotteet/ville-niiniston-puhe-vihreassa-valtuuskunnan-ja-eduskuntaryhman-yhteiskokouksessa-264