— Anita Nousiainen

Hautala puoluekokouspuheessaan: räyhäoikeisto tulee tiivistämään rakentavien ryhmien yhteistyötä

Vihreiden europarlamentaarikoksi valittu Heidi Hautala toteaa, että Vihreiden ryhmä on nyt vaalien jälkeen yksi Euroopan parlamentin neljästä keskisuuresta ryhmästä. Näiden ryhmien suuruusjärjestys riippuu aivan lähipäivien päätöksistä, kun vielä kodittomat edustajat hakevat paikkaansa.

- Toivomme, että muun muassa hollantilaiset ja saksalaiset eläinsuojelijat ja ruotsalainen feministi-romani voisivat valita vihreät. Saksalainen piraattipuolueen edustaja on jo liittynyt ryhmään, Hautala kuvailee.

Vihreän vaikutusvallan maksimoimiseksi on nyt tärkeää toimia niin, että Vihreät säilyvät neljänneksi suurimpana ryhmänä.

- Räyhäoikeisto tulee varmasti tiivistämään rakentavien ryhmien yhteistyötä, Hautala toteaa.

Eurooppalaiset puolueet asettivat nyt ensimmäisen kerran vaaleihin kärkiehdokkaita, jotka olivat myös niiden ehdokkaat komission puheenjohtajaksi. Hautala mainitsee puheessaan, että Vihreiden Ska Keller ja Jose Bove tekivät hienosti vihreitä teemoja tunnetuiksi kiertäen väsymättä Eurooppaa äärestä toiseen. Ryhmien johtajat sopivat heti vaalien jälkeen, että suurimman ryhmän kärkiehdokas Jean Claude Juncker saa ensimmäiseksi yrittää enemmistön muodostamista.

- Vihreät jatkavat ponnisteluja rahoitusmarkkinoiden saattamiseksi valvontaan, jotta tulevat pankkikriisit vältettäisiin ja valtioille kuuluvien verotulojen valuminen vääriin käsiin saataisiin pysäytettyä. Vihreät myös jatkavat työtään sen varmistamiseksi, että yhtiöille ei missään olossa anneta mahdollisuutta estää unionia tai sen jäsenvaltioita ylläpitämästä tai parantamasta kuluttajan-, ympäristön- tai työsuojelua. "TTIP" tulee saamaan vihreiden täyden huomion, eikä ryhmä tule muutenkaan äänestämään sellaisen sopimuksen puolesta, joka toimii vaarallisena esimerkkinä kaikille tuleville investointisopimuksille, Hautala linjaa.

Ilmastopolitiikassa on pitkästä aikaa Hautalan näkemyksen mukaan hyviä uutisia. Kiinassa kokeillaan alueellista päästökauppaa, ja presidentti Obama on osoittanut konkreettisin toimin ensi kertaa, että USA aikoo ryhtä torjumaan ilmastonmuutosta.

- Tämä osoittaa, että EU:n edelläkävijän rooli globaalissa ilmastopolitiikassa alkaa kantaa hedelmää, aivan toisin kuin vaikkapa Eija-Riitta Korhola on väittänyt. Nyt ei missään tapauksessa ole aika hellittää, koska mahdollisuudet saada aikaan sitova ja kattava ilmastosopimus ensi vuonna Pariisissa ovat ratkaisevasti parantuneet, Hautala päättää.

Koko puhe osoitteessa: http://www.vihreat.fi/tiedotteet/heidi-hautalan-puhe-vihreiden-puoluekokouksessa-862014