— Ville-Veikko Mastomäki

Vihreät feministit: Tasa-arvon vahvistaminen selkeästi tulevaan hallitusohjelmaan

Vihreiden puoluekokous kokoontuu Jämsässä pe-su 6.-8.6. Joukko vihreitä feministejä sukupuoleen katsomatta ympäri Suomea pukeutuu verkkosukkahousuihin ja kannustaa Vihreitä tekemään kunnianhimoista tasa-arvopolitiikkaa. Puoluekokouksessa hyväksytään Vihreiden uusi poliittinen ohjelma, joka linjaa Vihreiden toimintaa seuraavan hallituskauden ajan.

- Tasa-arvo ei ole valmis! Tulevalla hallituskaudella pitää ottaa tosissaan palkkaepätasa-arvon umpeenkurominen, vanhemmuuden kustannusten jako ja vanhempainvapaiden tasaisempi käyttö. Myös sukupuolikiintiöitä tarvitaan esimerkiksi pörssiyhtiöiden hallituksiin, vaatii Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtaja, helsinkiläinen Maria Ohisalo.

- Vihreät on ylpeästi feministinen puolue, ja tämän pitää näkyä myös poliittisessa ohjelmassa.

Suomen on vihdoin ratifioitava ja toteutettava Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastainen yleissopimus. Intersukupuolisten lasten leikkaaminen syntymänsä jälkeen jompaan kumpaan sukupuoleen on vihdoin lopetettava ja sukupuoltaan korjaavien sterilisaatiovaatimus pitää poistaa, vaatii Vihreiden varapuheenjohtaja Touko Aalto Jyväskylästä.

- Tasa-arvotyötä pitää tehdä kaikkialla, kaikkien toimesta, ja sitä voi tehdä niin tuulipuvussa kuin verkkosukkahousuissakin. Naisten ulkoisen olemuksen kommentoinnista on aika siirtyä poliittisiin sisältöihin ja ottaa harppauksia eteenpäin tasa-arvon edistämistyössä. Eri sukupuoliin kohdistuvia ennakkoluuloja vastaan pitää taistella jo päiväkodista lähtien, sukupuolten kirjo on laaja ja feminismi ajaa kaikkien sukupuolten tasa-arvon lisäämistä, päättää Vihreiden tasa-arvotyöryhmän puheenjohtaja, kempeleläinen Paula Pohjanrinne.

Lauantaina 7.6. sosiaalinen media täytetään tasa-arvon sanomilla ja kuvilla rohkeista feministeistä. Seuraa ja osallistu Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä hashtageilla #feministiverkkosukkahousuissa ja #vihreät.

Lisätietoja:

Maria Ohisalo, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ViNOn puheenjohtaja, 040 703 4185

Touko Aalto, Vihreiden varapuheenjohtaja, 040 516 9332

Paula Pohjanrinne, Vihreiden tasa-arvotyöryhmän puheenjohtaja, 040 415 4907