— Ville-Veikko Mastomäki

Ville Niinistö puoluekokouspuheessaan: Maailman parasta koulua ei tehdä säästämällä!

Niinistön mukaan hallitus ei ole onnistunut koulutuksen puolustamisessa.

- Joidenkin himo säästää on mennyt liian pitkälle ja se alkaa tuntua jo lastemme peruspalveluissa. Maailman parasta koulua ei tehdä säästämällä, Niinistö linjasi.

Vihreiden mielestä on aika lopettaa valtion säästöt koulutuksesta ja aloittaa panostukset laatuun.

- Nyt on aika kehittää koulutuksen laatua ja puolustaa lastemme mahdollisuuksia oppimiseen. Kunnat ovat jo liian tiukoilla tehtyjen päätösten kanssa, Niinistö sanoi.

- Me vihreät haluamme koulun, jossa ketään ei kiusata, jossa oppilaat voivat hyvin, jossa oppimistulokset ovat maailman huippua. Oppimiserot ovat kasvaneet kouluissa sellaisiksi, että lupaus yhdenvertaisuudesta kärsii, lasten luokkayhteiskuntaa uhkaa, Niinistö sanoi.

Niinistön mukaan tasa-arvoisesta avioliittolaista käydyn keskustelun perusteella jotkut tuntuvat elävän sellaisessa käsityksessä, ettei esimerkiksi yksinhuoltajaperheitä tai sateenkaariperheitä ole lainkaan olemassa.

- Samalla kun he hurskastelevat lapsen oikeudella isään ja äitiin, he haluavat kieltää lapsen oikeuden toiseen vanhempaan. Hallitus ei ole antanut Päivi Räsäselle veto-oikeutta määritellä, mikä on oikea perhe, Niinistö sanoi.

Parhaillaan valmisteilla olevan isyyslain uudistamisen yhteydessä on korjattava myös samaa sukupuolta olevien parien sosiaalisen vanhemman asema.

- Kyseessä on ihmisoikeuskysymys, joka on korjattava tällä hallituskaudella. Vihreät eivät suostu antamaan tässä asiassa periksi, Niinistö painotti.

- Vihreiden suuri saavutus hallitusneuvotteluissa oli, että Suomi vihdoinkin katsoo tulevaisuuteen ja jättää ydinvoiman lisärakentamisen haikailun menneeseen. Ensimmäistä kertaa linjattiin selvästi, että hallitus ei hyväksy päätöksiä lisäydinvoiman rakentamisesta, Niinistö kertoi.

Suomessa on tällä hetkellä rakenteilla yksi ydinvoimala ja suunnitteilla kaksi. Jokainen näistä hankkeista on vakavissa ongelmissa. Fennovoiman hankkeesta on poistunut lähes koko yksityinen sektori. Se osoittaa ydinvoiman kuuluvan menneisyyteen.

- Markkinat ovat äänestäneet jaloillaan. Fennovoima on ylikallis kunnallisten energiayhtiöiden riskihanke, jota johtaa venäläinen osapuoli Rosatom. Veronmaksajien rahoja ei saa sijoittaa tällaiseen riskihankkeeseen, jossa piikki on auki seuraavat 40 vuotta, Niinistö linjasi.

Jos suomalaisten uusien ydinvoimaloiden suunnitteluun ja rakentamiseen käytetyt miljardit oltaisiin käytetty kotimaisiin uusiutuviin energianlähteisiin, Suomi olisi energiapolitiikan edelläkävijä.

- Siinä sivussa olisimme luoneet lukuisia pysyviä työpaikkoja suomalaisille. Tähän on vielä kaikki mahdollisuudet. Tätä me vihreät ajamme, Niinistö linjasi.

Vihreät asettivat hallitusneuvotteluihin kolme ennakkoehtoa: ympäristönsuojelun tason nostaminen ja ilmastolaki, perusturvan nosto 100 eurolla sekä se, ettei hallitus myönnä yhtään periaatelupia uusille ydinvoimaloille. Vihreät haluaa uudistaa Suomea kestävästi.

- Kaikki kolme saimme hallitusohjelmaan. Perusturvan nosto toteutettiin heti vuoden 2012 alusta. Ydinvoimaloita emme tule hyväksymään. Ja eilen valtioneuvosto antoi eduskunnalle valmistelemani hallituksen esityksen ilmastolaiksi. Siinä Suomi valitsee linjan vähähiilisen yhteiskunnan edelläkävijänä ja menestyjänä, Niinistö iloitsi.

Lue koko puhe osoitteessa: