— Jarkko Minkovitsch

TIEDOTE: Vihreät mukana hallituksessa investoimassa raiteisiin, uusiutuvaan energiaan ja lapsiperheisiin

Vihreiden puoluevaltuuskunta ja eduskuntaryhmä hyväksyivät yksimielisesti pääministeri Stubbin hallitusohjelman sekä päätöksen hallitukseen osallistumisesta.

Vihreille oli välttämätöntä, että uuden hallituksen ohjelma panostaa kestävään talouden uudistamiseen ja työllisyyteen sekä korjaa kehysriihen ratkaisujen puutteita lapsiperheille ja koulutuksessa. Nämä tavoitteet toteutuivat. Paketti rakentaa vähähiilistä Suomea sekä parantaa ihmisten arkea ja työllisyyttä lähivuosina.

Uuden hallituksen ohjelmassa tehtiin selkeä linjaus raideinvestointien eduksi.

- Hallitusohjelman raidepaketti edustaa uudenlaista ajattelua suomalaisessa liikennepolitiikassa: hankkeilla voidaan edistää myös kaupunkiseutujen kestävää rakennetta, elinkeinoelämän palveluja ja kohtuuhintaista asumista. Tampereen pikaraitiotie ja Länsimetron jatke ovat tästä erittäin hienoja avauksia. Pisararata sujuvoittaa Helsingin ja sitä kautta koko maan raideyhteyksiä. Hankkeisiin kytketty asuntorakentaminen käynnistää työllistävän vaikutuksen heti, puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö iloitsee.

Vihreät ovat tyytyväisiä myös hallitusohjelmassa sovittuun laajaan selvitykseen kotimaisen uusiutuvan energian ja hajautetun energiantuotannon käyttöönottamisesta. Selvitystyön tavoitteena on parantaa Suomen kilpailukykyä ja vahvistaa energiaomavaraisuutta ilmastotavoitteet huomioiden. Samalla hallitus sitoutui vähähiilisen yhteiskunnan rakentamiseen viemällä läpi ilmastolain eduskunnassa ja kannattamalla EU:n 40 prosentin päästövähennystavoitetta vuodelle 2030.

- Suomella ei ole varaa olla enää fossiilisten ja ydinpolttoaineen tuonnin varassa. Professori Peter Lundin johtama työryhmä esitti keväällä, että Suomen tulisi tavoitella energiaomavaraisuutta vuoteen 2050 mennessä. Hallitusohjelmaan kirjattu laaja selvitys on ensimmäinen iso askel tiellä, jossa Suomi menestyy myös viennissä panostamalla kotimaisen uusiutuvan energian tuomiin puhtaisiin ratkaisuihin, toteaa vihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja Mari Puoskari.

Hallitusohjelmassa otetaan kantaa itsensä työllistävien, pienyrittäjien ja pätkätyöläisten aseman parantamiseksi sekä työlainsäädännössä että sosiaali- ja eläketurvan osalta.

- Vihreät ovat saaneet Kataisen hallituksessa läpi monia pitkäaikaisia tavoitteita työnteon kannattavuuden parantamiseksi. Stubbin hallitusohjelmaan on edelleen kirjoitettu lupaus työn ja sosiaaliturvan yhteensovituksen parantamiseksi. Luovan alan työntekijöitä ilahduttaa varmasti myös lupaus itsensä työllistävien ja mikroyrittäjien aseman parantamisesta. Liian monet elävät sosiaaliturvaloukussa, joka estää väliaikaisenkin työn tekemisen, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto toteaa.

Prekariaatin lisäksi Vihreät piti minihallitusneuvotteluissa voimakkaasti pienituloisten lapsiperheiden puolta. Yksi keskeisimpiä Vihreiden tavoitteita näissä hallitusneuvotteluissa oli lapsilisäleikkauksen kohtuullistaminen siten, etteivät köyhät lapsiperheet joudu maksajan asemaan.

- Päätös 70 miljoonan euron veronkevennyksistä pienituloisten lapsiperheiden verotukseen kompensoi lapsilisäleikkauksen vaikutuksen pieni- ja keskituloisille lapsiperheille, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Hallitusneuvotteluissa sovittiin, että peruskoulujen rahoitusta voidaan arvioida budjettiriihessä uudestaan oppimiserojen kaventamiseksi ja oppimistulosten parantamiseksi. Samalla sovittiin, että yliopistot saavat perusrahoitukseensa budjettiriihessä sovittavan lisämäärarahan, Niinistö toteaa.

- Peruskoulusta ei voida enää säästää. Kataisen hallituksessa emme onnistuneet riittävän hyvin koulutuksen puolustamisessa. Tämän hallituksen tehtävänä on turvata suomalaisen peruskoulun tulevaisuus, Niinistö vaatii.